- Groot nieuws gaat deze week over de schattingen en cijfers over piraterij: zelfs de Amerikaanse overheid bevestigt nu de onzinnigheid van veelgebruikte getallen (.pdf). Pijnlijke cijfers voor de uitgevers- en muziekindustrie-lobby, die we nog vaak gaan terugzien, vrees ik. Dank je, Robert!
- Ook via Robert: The Freeloaders, How a generation of file-sharers is ruining the future of entertainment. De harde realiteit... Maar: kopiëren is geen stelen (blogpost met BRILJANT filmpje en lange lijst interessante reacties, via Rob).
- Dat lijkt me duidelijk, deze film moet ik zien. En jij ook (via Mitch):
- Wiebe: wat uitgevers kunnen leren van audiofiele platenlabels. Sommige dingen leren ze nooit: lekker e-books bestrijden in samenwerking met Stichting Brein. Ik schreef het al: oliedom.
- Schrijfster Karin Spaink is het met me eens in een heel directe en ijzersterke blogpost. Niks tegenin te brengen. Collega Thomas van Aalten komt met concrete oplossingen door een strikt onderscheid te maken: neem mijn content, betaal voor mijn creativiteit (via Erwin).
- Ook via Wiebe: hoe het nieuwe iAd platform de ondergang van Apple zou kunnen inluiden, gevolgd door een boeiend artikel hoe de relatief gesloten iPad ook geen goed idee is. Steve Jobs, lees je mee?
- Gang Starr's DJ Premier mixt als tribute aan Malcolm McLaren 50 minuten van 'zijn' (en Trevor Horns) belangrijkste platen aan elkaar.
- Gezien? Iedere week alle songs en uitvoeringen van de Nederlandse X-Factor-kandidaten direct te downloaden bij iTunes. Slim!
- Johnny Cash doet een C-Mon & Kypski (via Niek). Cool! Net als:
- Best verfrissend: iemand die de Britse Digital Economy Bill wél nuttig en een goed idee vindt (via Mars). Het Parool legt uit wat die wet precies inhoudt. Achterlijk.
- Leuk relaas van Music Maker-journalist Patrick Lamberts over de zin en onzin van persdagen met muzikanten (via Martijn).
- Luister naar het oudste geluid ooit opgenomen, op 9 april 1860. Da's 150 jaar geleden! Via Jaak. Of een moderner geluid: het debuutalbum van Boemklatsch, morgen in de winkel.
- De Grote Prijs van Nederland heeft 3 compilaties op Bandcamp gezet van de kwartfinalisten in 3 categorieën, 35 (!) tracks elk. Waar wacht je nog op, sla je slag! De categorie dance/producers volgt later.
- Slimme zet: Twitter koopt Tweetie, haalt daarmee 1 van de beste mobiele apps binnen en maakt de app daarna gratis. Dat betalen ze dan weer met advertenties... Hier legt Twitter uit hoe en waarom. Last.fm outsource't ondertussen hun streaming service aan Spotify e.a. (via Ard).
- Eerder liet ik zien hoe internet en m.n. social media cruciaal worden (zijn!) in de marketing van de filmindustrie. Dat wordt niet minder, integendeel (via Martijn). Dutch Cowboys linkt naar een mooi overzicht van het wereldwijde gebruik en de gebruikers van al die social media, Yme doet het voor Nederland (boeiende cijfers!).
- Hier een mooie blogpost met heel concrete tips hoe je je Facebook fanpage effectief inzet. Meer tips over je Facebook fanpage? The 7 best guides.
- Onthullend: wat artiesten online verdienen. Niet veel in de meeste gevallen... Nog boeiender is de analyse die Steve Lawson van deze cijfers maakte (via Lykle), dezelfde bassist die vorige week eerder genoemde Digital Economy Bill zo geweldig fileerde. Spotify reageert op de aantijgingen. Kortom, je moet het zoals altijd weer allemaal zelf doen: Double Your Music Business Income (Without Working Any Harder, ook via Lykle).
- Op de compost van het ontbonden lichaam van de Moordlijst groeit de Zombielijst. Uw tuinmannen: Atze, Job, Sander en Erik. Iedere week een nieuwe lijst. Tof initiatief.
- Student Frans Ruiter is voor zijn afstudeeronderzoek op zoek naar muzikanten die internet en social media intensief gebruiken om zichzelf te profileren. Die lezen dit blog dus vul in die enquête.
- Afsluiten doen we altijd met een glimlach: we mogen weer naar The Beatles luisteren van de Paus. Dus: wat let je?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten