maandag 26 april 2010

Spotify, een kans of een bedreiging?

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat we meer en meer afstevenen op een toekomst waarin iedereen veel/alle informatie altijd overal beschikbaar heeft. Dus ook muziek. De Zweedse streaming muziekdienst Spotify wordt door velen aangemerkt als dé toekomst van de muziekindustrie. Het idee is simpel: voor een vast bedrag per maand (of gratis, met reclame) kun je onbeperkt muziek luisteren. Streaming, op je computer en op je mobiele telefoon. Alle vier (binnenkort drie?) de major labels doen mee, plus een groot aantal onafhankelijke labels. Spotify zou de ultieme muziekbibliotheek moeten zijn. Op MusicThinkTank las ik onlangs een interessante discussie over Spotify, maar dan vanuit de muzikant belicht. Het roept bij mij een hoop vragen op in ieder geval.

 

Hoe moet je als muzikant zo’n service nou zien? Puur als promotie of ook als inkomstenbron? Het idee van streamen is dat je geen eigenaar wordt van een kopie, maar je er alleen naar luistert. Waarom zou je nog downloaden of een Cd kopen als je alle muziek bij de hand hebt? Als band betekent dit dat je muziek potentieel bij een hoop mensen te horen zal zijn.


Maar goed, mijn muziek is nu net zo gemakkelijk vindbaar op het internet als met Spotify. De fans moeten toch eerst getriggerd worden om een artiest op te zoeken. Of krijgt/heeft spotify een functie die de luisteraar nieuwe muziek aanbiedt, gebaseerd op zijn/haar luistergedrag? Als inkomstenbron lijkt het voor de muzikant op dit moment nog niet de oplossing te zijn. 0,00047 per stream, daar koop je nog geen korrel hagelslag voor, laat staan een boterham! Ok, dus het is geen vervanging van de CD, maar een vervanging van de gebruikelijke advertentie (volgens Steve Lawson). Maar dan blijft de vraag: waarom zouden mensen je muziek (CD/LP/digitaal) nog kopen als je alle muziek, altijd, overal bij de hand hebt? (geplaatst door Bram Versteeg)

30 opmerkingen:

  1. He Bram,
    Mooi stukje. Wat je jezelf afvraagt of er nog CD zullen worden verkocht vind ik beetje vreemd. Op dit moment zijn de verkoopaantallen al belachelijk laag, denk dat door het vele gebruik van Spotify dit niet verminderd maar gelijk blijft. Maar het geluk is dat er altijd een kleine groep mensen blijft die je CD's blijft kopen.

    Gr Bart Wijers

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Bram,

    Zoals bart ook al zei de CD verkoop is al zo laag dat daar eigenlijk ook al geen echt geld mee te verdienen valt, goed wellicht die hageslag maarja zonder brood is dat uiteraard ook niet erg lekker. Ik denk dat je programma's als Spotify en last.fm als promotie het beste kan benaderen. En dan kan je straks van je CD's de hageslag en van je live gigs (verzorgd door al die promotie haha) je boterham kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als jullie als Navarone je muziek via Bandcamp gratis weggeven, dan is 0,00047 cent per luisteraar natuurlijk mooi meegenomen...

    Als je geen 'hagelslag' gewend ben, is elke (mini)korrel gewenst!

    Leuk stuk verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt het dat Spotify vrijwel hetzelfde concept heeft als Last FM? Ik zie de meerwaarde er nog niet van in namelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Bart & Martin: De Cd verkoop is laag ja. Mensen downloaden nu gewoon 1 liedje omdat ze niet meer genoodzaakt zijn om 20 euro uit te geven voor een hele plaat. Ik denk ook dat dat een van de grote redenen is waarom er minder geld in de muziekindustrie binnenkomt. Mensen kunnen losse liedjes kopen en hoeven geen hele albums meer te kopen. Maar goed, je moet het nog wel kopen op effectief te kunnen luisteren. Ik doe dat zelf ook. Maar als de ontwikkelingen door blijven gaan komen we op een punt dat je alle muziek overal in goede geluidskwaliteit kan streamen. Nu is dat nog niet zo, maar als het wel zover is... Hoe verdien je dan je geld.
    Ik hoop voor mezelf dat dat uit live-optredens is.

    @Age: Die Cd bieden we nu inderdaad gratis aan, ter promotie van Navarone. Wat voor constructie ik ga bedenken voor onze debuutplaat weet ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Rinke: Het verschil tussen Spotify en Last FM, is dat je bij Spotify de mogelijkheid hebt om volledige albums en tracks te streamen van iedere willekeurige artiest.
    En daarbij werkt Spotify officieel nog niet in Nederland. Er zijn wel manieren om dit te doorbreken, maar dan ga je echt in het script van je internet zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Bram
    Wanneer dringt het besef door dat het nergens meer op slaat om je te richten op CD-verkoop? Voor de traditionele artiesten is het nog steeds een inkomstenbron. Maar voor nieuwe, opkomende artiesten dan?
    Voor mij is het verhaal over inkomsten genereren met Cd's echt klaar.

    Welke kansen brengt het met zich mee? Kan je van je Cd-verkoop niet gewoon een niche maken? Als het, zoals gewoonlijk, om de inkomsten gaat. Best een aantrekkelijke gedachte. Maak van iets negatiefs iets positiefs. Denk in kansen, niet in beperkingen.

    Je kan toch ook voor bepaalde merken werken? Je laten sponsoren? Advertisment works, iig om een inkomen te genereren (men betaalt ook voor geen reclame).

    Raar genoeg leerde ik bijvoorbeeld Room Eleven kennen door de prachtige muziek bij de WE reclame http://www.youtube.com/watch?v=I-yIMtyMKmY waar ze een prima sfeer wisten neer te zetten.
    Kwam ik er achter dat Woodie Guthrie een Folk artiest was en de inspiratiebron voor Bob Dylan, door de Audi reclame http://www.youtube.com/watch?v=NHHFwpmFKHg.

    Is het werken voor een sponsor of merk misschien te, commercieel, beperkend?

    Of is het een kwestie van principes of keuzes? Vasthoudend aan het verleden of verder gaan met ontwikkelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Pim, bedankt voor je reactie. Het is zeker al tot me door gedrongen dat ik mijn brood niet meer ga verdienen met Cd-verkoop. Ik doelde in mijn bericht dan ook op de aanschaf van muziek in het algemeen. Overigens zal de officiële debuut-Cd van mijn band ook echt op een niche-markt gericht zijn.
    Wat betreft sponsoring, dat vind ik geen probleem, zolang het maar precies in 1 lijn ligt met wat wij doen. Ik hoop alleen niet dat muziek door dit soort diensten meer en meer als een bijproduct gezien wordt. Even een deuntje op de fiets of als behang voor een reclame, en niet meer als beleving, wat met een Cd meer het geval is. Het is met Spotify en sponsordeals in ieder geval lastiger om de grens tussen authenticiteit en commercie te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessante functies toegevoegd aan Spotify!
    http://www.dutchcowboys.nl/marketing/19531

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmm, met dat laatste ben ik het met je eens. Maar hoe ben je van plan om iets te bereiken zonder water bij de wijn te doen? Een sponsor vinden die precies met jou op 1 lijn zit, is volgens mij uniek. Ik ben het met je eens dat muziek beleving is. Ook als ik op de fiets zit, naar een afspraak waar ik net iets te laat voor ben vertrokken. Ik knal Slayer, S.O.A.D. Of een andere bak herrie, en waarschijnlijk ben ik nog
    op tijd ook. Voor mij is dat ook beleving. Bobby Mcferrin luisteren terwijl ik m'n muren behang ook. Ik wil eigenlijk alleen benadrukken dat beleving iets unieks is en dus verschilt per persoon.

    Naar mijn mening is de grens tussen authenticiteit en commercie een kwestie van interpretatie en dus uniek.

    Ik hou niet zo van grenzen, ik ga er liever overheen. Ik zie een grens als een beperking en van beperkingen moeten we af. Ik denk dat we dan pas tot revolutionaire dingen in staat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Pim.

    Je hebt zeker gelijk dat muziek en de beleving daarvan voor iedereen verschillend is. Maar waar lees jij dat ik geen water bij de wijn wil doen? Ik biedt de muziek van mijn band gratis aan, dus dat lijkt mij ook een vorm van water bij de wijn doen. Ik probeer alleen de juiste richting te vinden hoe ik mijn band (en vele artiesten met mij) ga positioneren in de toekomst. Daarom is het goed om discussies als deze te houden!
    Wat betreft grenzen ben ik het in theorie met je eens. Ik ben zelf ook zeker een persoon die de grenzen opzoekt en er het liefst even overheen wandelt om te zien wat er gebeurd. Ook voor revolutionaire dingen is grenzen overschrijden een must. In het geval van authenticiteit en commercie vind ik dat juist een ander geval. Dan probeer ik persoonlijk juist de goede mix daartussen te vinden zodat ik al mijn doelen bereik. Grenzen overschrijden is dan dus niet een noodzakelijk iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bram, het water bij de wijn doen geval had meer betrekking op het werken voor een sponsor. Je zei dat je alleen met sponsor zou willen werken als je op 1 lijn zit. Ik bedoelde er niet mee dat je helemaal geen water bij de wijn doet. De wijn word ondertussen wel erg waterig in deze discussie vind je niet?;)
    authenticiteit en commercie kan je toch ook met een grenzen overschrijdende visie doen?Ik denk dat je dan een flinke positie in de hoofden van je fans hebt bemachtigd. Het is maar een idee, ik ben geen muziekant en heb dus makkelijk praten.

    Dit gesprek moet ckr voortgezet worden. Interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil graag mededelen dat ik moet wennen aan de mogelijkheid tot streamen etc.. Ik download sporadisch een nummertje, omdat het vaak om een nummer gaat die niet meer te krijgen is of ik heb het nodig voor de silent disco. (ik draai). Daarnaast rip ik wel eens een album en ookal staat het album in mijn itunes, heb ik nog niet het gevoel dat ik het album beheer. Een goede plaat moet ik letterlijk hebben!

    Ik koop nog iedere maand min 1 album en hoop hoop hoop dat cd's en lp's blijven bestaan!!! Het is een verzameling van mijn grote liefde, waar ik speciaal een Ikea meubel voor heb moeten aanschaffen om ze te presenteren. Ik begrijp de toekomst van de muziekindustrie, maar het stelt me ook zwaar teleur...
    @ Bram: Ik geeft je daarom groot gelijk wat betreft de beleving! Ik zal mij in de toekomst moeten aanpassen en accepteren dat er geen extra ikea kast meer zal komen, maar een externe harde schijf.. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vraagje,,

    Met spotify kan ik de muziek streamen, en niet downloaden. Ik kan de muziek dus niet op mijn (bijvoorbeeld) ipod zetten. Zullen mensen om die reden toch niet blijven downloaden/ cd's kopen??

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waarom zo teleurgesteld? De cd bestaat en blijft bestaan. Het brengt toch ook kansen met zich mee? Ik koop zelf ook nog steeds cd's en hoop een muur vol te krijgen. De cd brengt iets extra's met zich mee, zoals beleving. Ik zit nu in de tuin en luister Candi Staton van de cd. En ja, het geeft me een extra beleving als ik de cd moet opzoeken. Dus daarom. De cd blijft bestaan, zeker als er liefhebbers van CD's zijn. Dat is toch een nichemarkt.

    Als we terug kijken is een soortgelijke gebeurtenis toch ook gebeurt met LP's
    en CD's?Ik wacht op de comeback van de CD's, als liefhebber koop ik ze toch wel. Tot die tijd, vaar ik alle zeeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Pieter

    het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat Spotify (tegen geringe betaling) beschikbaar wordt op de iPod.

    Het is momenteel al beschikbaar voor de iPhone en is een succes.
    Dit geeft dus aan dat CD's kopen de toekomst niet heeft -behalve de door Pim aangevoerde Niche's(met hoofdletter)- en streamen dus wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Age
    Klopt, het is natuurlijk een internetdienst> dus alles waar je internet op kunt gebruiken kun je spotify e.a. op gebruiken. Maar tijdens het hardlopen/sporten vind ik een ipod shufle (zonder internet) toch net iets lekkerder sporten als zo'n 'gigantisch' ding in mijn broekzak. Voorlopig blijf ik dus nog ff downloaden (legaal natuurlijk :D)

    @age @pim Ik heb er geen bronne voor, maar ik hoorde laatst dat er de laatste tijd weer wat meer aandacht is voor het vinyl. persoonlijk heb ik nog een aardig rijtje vinyl staan. Pim, als je een cd al een beleving vind, probeer dan eens vinyl;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. I know, dat was dus ook wat ik bedoelde. Vinyl heb ik dan ook thuis staan. Graag struin ik rommelmarkten af voor die 'gouwe ouwe'. de Nootzaak in Amersfoort heeft bakken vol LP's. Ik kom er dus ook graag.

    Daarnaast word vinyl door veel vrienden van mij nog steeds gebruikt om setjes in elkaar te draaien. Vinyl i naar mijn idee ook gewoon, kwalitatief, veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ Pim: ik wacht op de comeback van de cassettes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Haha, ik heb m'n dubbele tapedeck nog steeds paraat staan. Happy hardcore revolution. Jeuj! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik kwam dit blog tegen over spotify..

    wellicht interessant om te lezen!

    http://www.nme.com/blog/index.php?blog=10&p=8348&title=the_new_spotify_great_for_us_but_what_ab&more=1&c=1

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @OFRA

    binnen bepaalde subgenres zijn opnames op cassette's nog helemaal de shit, met name in de underground van de hardcore en experimentelere genre's leeft dit medium nog steeds, mits het gelimiteerd is en daardoor een meerwaarde heeft voor de fan.

    Dit is een zelfde beeld als hoe mensen naar vinyl kijken, je zal er altijd geinteresseerden voor hebben, maar is dit een markt waar je van kan leven? Ik denk het eerlijk gezegd niet, maar het is wel een nichemarkt om je band als merk te kunnen verbreden, vergelijk het met merchandise, niets meer en niets minder.

    Als artiest kan je je muziek nog steeds op dit soort media verstrekken, je moet alleen niet verwachten er direct veel geld mee te verdienen. Zoals Bram en Pim beiden zeiden, je moet ergens anders geld mee zien te verdienen. Live-optredens en sponsordeals zijn inderdaad goede bronnen om inkomsten uit te genereren.

    Vanuit deze visie werken sommige bands al (op meerdere manieren) en het zijn interessante manieren om naar te kijken hoe het totaal verloopt, maar daar zal ik in mijn blog verder over uitweiden (ik had net blijkbaar anderhalf kantje volgetypt, was ietsje te veel voor een reactie, ik zou zeggen, kijk eens naar boemklatsch en kyteman/mgmt)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben mij er ook van bewust, dat de cassettes het niet meer gaan maken hoor ;) Ben benieuwd naar je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Bram en Pim:
    Spotify & Last.FM: beiden een zeer goed promotiemiddel, ik ben wel van mening dat de live-GIG 'het eindproduct' is. Nu krijgen Spotify, Last.FM en andere vergelijkbare websites of programma's, steeds meer de overhand, maar wat Pim ook al zei, een CD, LP of Cassette, het brengt 'iets extra's met zich mee. Net als een optreden (in plaats van streamen of downloaden). Het is zeker handiger, als wanneer je gaat sporten of moet reizen, een .mp3 op je Ipod te hebben staan en hier ben ik het dan ook volledig mee eens. Maar er zijn veel liefhebbers van een 'echt product'. En dit product kan een CD, een LP of zelfs een cassettebandje of een singletje zijn, maar zeker ook een live gig!

    Zo denk ik dat je als artiest of band zijnde, Spotify zeker kunt zien als promotiemiddel, maar dat de live-GIGS het uiteindelijk (moeten gaan) doen. Zo zullen echte liefhebbers of fans, (mede dankzij de optredens) muziek uiteindelijk tegen betaling gaan downloaden. En hier moet je wel voor gaan zorgen, want ik denk heel eerlijk gezegd, dat er een grote kans bestaat dat de .mp3 veel van de cd's (van nieuwe artiesten en bands) uiteindelijk zal gaan vervangen.

    En alleen als je mede dankzij de live gigs een echte fanbase weet op te bouwen, zul je uiteindelijk inkomsten genereren met de betaalde downloads.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Bram en Pim:

    Spotify & Last.FM: beiden een zeer goed promotiemiddel, ik ben wel van mening dat de live-GIG 'het eindproduct' is. Nu krijgen Spotify, Last.FM en andere vergelijkbare websites of programma's, steeds meer de overhand, maar wat Pim ook al zei, een CD, LP of Cassette, het brengt 'iets extra's met zich mee. Net als een optreden (in plaats van streamen of downloaden).

    Het is zeker handiger, als wanneer je gaat sporten of moet reizen, een .mp3 op je Ipod te hebben staan en hier ben ik het dan ook volledig mee eens. Maar er zijn veel liefhebbers van een 'echt product'. En dit product kan een CD, een LP of zelfs een cassettebandje of een singletje zijn, maar zeker ook een live gig!

    Zo denk ik dat je als artiest of band zijnde, Spotify zeker kunt zien als promotiemiddel, maar dat de live-GIGS het uiteindelijk (moeten gaan) doen. Zo zullen echte liefhebbers of fans, (mede dankzij de optredens) muziek uiteindelijk tegen betaling gaan downloaden. En hier moet je wel voor gaan zorgen, want ik denk heel eerlijk gezegd, dat er een grote kans bestaat dat de .mp3 veel van de cd's (van nieuwe artiesten en bands) uiteindelijk zal gaan vervangen.

    En alleen als je mede dankzij de live gigs een echte fanbase weet op te bouwen, zul je uiteindelijk inkomsten genereren uit de betaalde downloads.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dank voor alle reacties. Als conclusie zou ik dan min of meer kunnen stellen dat Last FM en Sporify goed werken als promotiemiddel. Daar ben ik het wel mee eens. Hierdoor kan je het luisterend publiek voor je band uitbreiden. Wat echter nog steeds boven water blijft, is dat je als band MEER moet spelen en MEER merchandise moet verkopen om hetzelfde inkomen te genereren. De verkoop van muziek zal grotendeels wegvallen. Geluidsdragers zullen simpelweg minder gekocht worden, en ook digitale downloads zal een Niche worden, denk ik zo.

    Conclusie: voor boekingen, mail naar info@navaronemusic.com ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De eind conclusie klopt volgens mij ook :) Veel spelen, opvallen en je best doen voor het verkopen van concert kaartjes, merchandise en e.v.t. betaalde downloads.

    Op zoek naar de nieuwe CD zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @ Bram & Tim.
    Ik vind het een beetje jammer dat jullie nog steeds doorgaan om dezelfde inkomsten te generen via de verkoop van cd, merchandise, tickets voor 'n optreden etc.

    Het idee dat jullie hebben met het verdienen van geld op deze manier vind ik achterhaald, Chris Anderson bevestigd mijn idee en geeft mij een verklaring waarom veel mensen dit onderwerp zo benaderen.


    In hoofdstuk 2 "Het stijgen en dalen van de hit" uit The Long Tail, staat op pagina 49:

    "Een door hits bepaalde economie is een door hits bepaalde cultuur.
    Ook al is het tijdperk van de grote kassuccessen over zijn hoogtepunt heen, het effect ervan op onze denkbeelden is dat nog niet. De huidige media en amusementsindustrie zijn nog steeds gericht op het vinden, financieren en creëren van bestsellers".

    Jullie laten, naar mijn mening, nog steeds het 'fysieke product', gebaseerd op een consumptiemaatschappij, te veel de boventoon voeren. Ik denk dat jullie als muzikanten meer op de belevingseconomie moeten spelen (voor zover muziek dat nog niet is). Wat ben je als band nog meer?

    Verder is wat jullie zeggen terecht. Er moet meer opgetreden worden. Ik, als consument, wil beleven wat jullie uitdragen. Daar kom ik voor, omdat het mij blijkbaar in eerste instantie heeft geprikkeld door naar jullie muziek te luisteren. Anders zou ik geen kaartje kopen.
    Maar stel je nou eens voor dat een optreden niet een,zoals Robin zegt: "eindproduct", maar een 'beginproduct' is? Wat komt daarna? Wat is er nog meer?

    Als digitaal downloaden een Niche word, ben ik alleen maar blij, het zou betekenen dat er iets anders is uitgevonden dat dit (briljante uitvinding) heeft weten te vervangen. Ik kan het me niet voorstellen, maar hoop het wel mee te maken!

    To volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hey Pim,

    fijn dat je zo scherp op deze blog zit. Ik probeer mezelf alleen te visualiseren wat er gebeurd wanneer een dienst als Spotify echt groot gaat worden. Kijk, die Cd-verkoop gaat voor een zeer groot gedeelte verdwijnen en daarvan ben ik mezelf bewust. Ook ben ik het met je eens dat muziek een beleving is en zeker geen fysiek product/kaskraker. Wat dat betreft ben ik erg blij dat door de huidige ontwikkelingen jonge artiesten een breder publiek krijgen en dat de mening van het publiek minder/niet meer bepaald wordt door enkele grote spelers. Als muzikant probeer ik ook naar de keerzijde van de medaille te kijken. Nu verdient een artiest met: live-optreden, merchandise, cd-verkoop en radio-inkomsten/publishing. Wanneer muziek 'gratis' toegankelijk is voor iedereen zullen veel mensen het ook als beleving en niet als product gaan zien. Dat is ook prima. Ook radio zal (heel veel) terrein verliezen waardoor de muzikant daar ook geen/minder geld aan verdient. Dat zijn wel 2 belangrijke inkomsten voor een artiest, ook voor een idie-artiest. Kijk, het liefste wat ik doe is optreden met mijn band - dat is ook de reden waarom ik muziek maak, niet om een 'product' te verkopen, maar ik vraag me wel af of de 'gewone' muzikant zijn brood nog kan verdienen met alleen live optreden. Want zouden de prijskaartjes dan omhoog moeten? Of moet je gewoon meer op gaan treden? Dat laatste wil ik wel maar blijft toch lastig met de huidige storm aan bands en de gemakkelijke exposure die via het internet te creëren is.
    Wat betreft digitaal downloaden, ik denk dat het betaald, en legaal downloaden van muziek zal verdwijnen. Het uitwisselen/streamen van digitale muziek zal echter zeker niet verdwijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Streamen is vaak op een lage kwaliteit, wat ik als muziekliefhebber meer dan irritant vind! Met streaming zit je ook met buffers, dus ben je afhankelijk van je internet verbinding (die met de telefoon nog wel eens te wensen over laat). Ter promotie leuk, maar toekomst..nee..

    BeantwoordenVerwijderen