De muziekindustrie is het afgelopen decennium zeer ingrijpend veranderd, vooral onder invloed van digitale ontwikkelingen en veranderd communicatie- en consumentengedrag. In een nieuwe omgeving en context veranderen ook onze behoeften en daaraan zal de industrie zich moeten aanpassen. Wat wordt jouw rol?
vrijdag 7 mei 2010
Knipselkrant (4)
Onderstaande infographic over (opgeklopte) cijfers rond de muziekindustrie, piraterij en illegale downloads dook afgelopen week overal op. Dus ook hier:
Dat de neergang van de traditionele muziekindustrie niet het einde van muziek betekent betoogt Marc in deze sterke blogpost. Integendeel, hij ziet grote kansen voor muzikanten en ik ben dat volledig met hem eens!
Newsweek over de comeback van de videoclip: "1. Because the music industry is all about “value added”, 2. Because the visual pop artist is all the rage again, 3. Because it doesn’t have to cost $7 million, 4. Because MTV as we knew it is dead (inderdaad! TMF trouwens ook) and 5. Because turgid, political faux-meaningfulness is the key to stardom".
In de onregelmatige serie '[...] doet het zo' op EHPO laten bands en muzikanten aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe ze hun zaakjes op en buiten internet aanpakken. Vorige week nog Only Seven Left. Leerzaam. De meeste posts worden geschreven door blanke, middle-class rockjongens en -meisjes, veel te weinig door DJ's, dance-producers, dames en heren die iets anders dan 3VOOR12-approved alternative rock maken. Gelukkig is daar Top Notch, dat hun belangrijkste MC's en producers ervaringen laat delen op hun blog. Goede zaak!
Volgens Arnoud Engelfriet, ICT-jurist gespecialiseerd in internetrecht, zijn BREIN's acties dodelijk vermoeiend: "De vraag “moeten bepaalde sites verboden worden” of “wanneer moeten providers sites blokkeren” zijn fundamenteel want ze raken aan het grondrecht op toegang tot internet. Dergelijke fundamentele beslissingen verdienen discussie in het parlement en afgewogen wetgeving - niet een vonnis afgedwongen door een lobbyclub." Want laten we dat niet vergeten: BREIN is een lobbyclub die de belangen van de traditionele muziekindustrie verdedigt, niet per se die van muzikanten en fans, schrijvers en lezers, regisseurs, scriptschrijvers en filmliefhebbers! Bovendien een club die internetgebruikers kortzichtig over 1 kam scheert: "[...] Het afsluiten van sites die structureel illegaal gebruik maken van ongeautoriseerde entertainment [is] niet populair bij internetgebruikers met duurdere breedbandabonnementen die vooral op het internet zitten vanwege de toegang tot illegale muziek, films, televisieseries en games (en voor een kleiner deel ook illegale digitale boeken)." Schandalig.
Brrr, daar kunnen je fans zich vast ontzettend in herkennen en heerlijk meezingen: een duet over je financiële perikelen en faillissement. Krijg er nu al kippenvel van. Over financiële perikelen gesproken: EMI schijnt echt nog iets meer dan een week te hebben. De teller loopt...
Bandcentral was al een uitstekende tool voor iedere muzikant, maar is nu flink verbeterd. Neem zelf een kijkje of lees de samenvatting op Techcrunch. Boeiend! Bandize ziet er ook goed uit (tip van Laura). Klik na het kijken op die site vooral ook even linksonder op de andere van 4 filmpjes. Dit is de eerste, in 30 seconden:
Wederom erg interessante stukken Niels. Ik hoop alleen dat Martin en Bob niet beiden gelijk hebben...
MARTIN: "But it's still recorded music that drives the success, most of the time. 99 per cent of what you hear about artists who can survive on their own playing live is crap. It's recorded music that drives success in other areas. Something like Enter Shikari was clearly a contrary example, and Mumford and Sons are something of an exception too - they built a large live following before putting out records - but there are very few exceptions."
BOB: "The ancient acts and ancient concert promoters can’t see that shows are overpriced. We’re not talking virtual here, corks are physical, whether real or plastic. The future is lower-priced concerts. Just like minor league baseball is a gold mine. Then again, minors give a lot of bang for the buck, there’s more than the game. Also, there are more major league teams than guaranteed sellout arena acts!"
Ik neem trouwens aan dat je BandCentral.com al wel kent? Dat is (nagenoeg) identiek aan Bandize. Ik gebruik het al een tijd en vind het een erg fijne oplossing om als band onderling te communiceren.
Wederom erg interessante stukken Niels. Ik hoop alleen dat Martin en Bob niet beiden gelijk hebben...
BeantwoordenVerwijderenMARTIN: "But it's still recorded music that drives the success, most of the time. 99 per cent of what you hear about artists who can survive on their own playing live is crap. It's recorded music that drives success in other areas. Something like Enter Shikari was clearly a contrary example, and Mumford and Sons are something of an exception too - they built a large live following before putting out records - but there are very few exceptions."
BOB: "The ancient acts and ancient concert promoters can’t see that shows are overpriced. We’re not talking virtual here, corks are physical, whether real or plastic. The future is lower-priced concerts. Just like minor league baseball is a gold mine. Then again, minors give a lot of bang for the buck, there’s more than the game. Also, there are more major league teams than guaranteed sellout arena acts!"
Ik neem trouwens aan dat je BandCentral.com al wel kent? Dat is (nagenoeg) identiek aan Bandize. Ik gebruik het al een tijd en vind het een erg fijne oplossing om als band onderling te communiceren.