zaterdag 22 mei 2010

Succesvol door socialmedia

De afgelopen jaren heeft de socialmedia veel veranderingen gekend. Middels deze veranderingen heeft het ook deuren geopend voor allerlei artiesten. Zij zetten op die versere websites hun materiaal neer om gehoord en- of gezien te worden. Maar enkelen van hen zijn daadwerkelijk echt doorgebroken.

In 2005, na enkele demo’s te hebben opgenomen, creëerde Lilly Allen een MySpace account. Op haar profiel maakte ze daar haar opnames bekend. Door alle bekendheid en de views die ze kreeg door haar MySpace pagina kreeg ze een  contract aangeboden door Regal Recordings. Eenmaal daar beland ging ze verder met haar eerste album. Haar eerste release verkocht op de internationale markt meer dan 2.6 miljoen exemplaren. Tevens kreeg ze een nominatie voor de Grammy Awards en MTV Video Music Awards.

Souja Boy. Tegenwoordig in de Amerikaanse rap scene een welbekende en succesvolle artiest. Hij startte rond 2005 met zijn muziek op het internet te zetten. Dit deed hij op SoundClick. Naar aanleiding daarvan maakte hij een MySpace en YouTube account aan waar hij ook verschillend materiaal poste. In 2007 brak hij echt door, door een lowbudget muziekvideo te posten op zijn YouTube kanaal genaamd Crank That. Het nummer met een bijbehorende dansroutine werd een een hit. Hierdoor kreeg hij airplay op de radio later tekende hij een contract bij Interscope Records.

Hoewel hij hier in Nederland niet of nauwelijks zo bekend is als in Amerika en wij waarschijnlijk niets van hem willen weten, is Justin Bieber een van de grotere opkomende artiesten. Hij begon drie jaar geleden met het maken van covers en plaatste het op YouTube. Deze video’s werden ontdekt door ene Scooter Braun, die uiteindelijk zijn manager werd. Zijn debuut singel belandde wereldwijd in tien landen de top dertig. De daarop volgende release werd in Amerika platina.

Maar ook van Nederlandse bodem is er een artiest die zich succesvol kan noemen. Esmee Denters gebruikte net als vele anderen YouTube om zich kenbaar te maken. Wat begon als hobby, is nu ontwikkeld in een droombaan. Ze creëerde drie jaar geleden een account op YouTube en poste daar covers van diverse artiesten, met stiekem in haar achterhoofd de gedachte om ontdekt te worden. In 2008 werd zij dan ook daadwerkelijk ontdekt door de enige echte Justin Timberlake.

Hieruit kan geconcludeerd worden dat er uiteraard een mogelijkheid is je ontdekt voor door het materiaal op het internet te zetten. De kans is klein, but anything can happen...

(door Bart Visser)

19 opmerkingen:

  1. Ik denk dat als je echt talent hebt of opvalt om een bepaalde reden, je vanzelf onthouden wordt. Dat wordt weer doorverteld en zo gaat het balletje vanzelf rollen. Be unique!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Renate van der Craats22 mei 2010 om 22:56

    Social media is zeker onmisbaar als artiest zijnde, maar zoals Esmee Denters en Justin Bieber, die hebben gewoon ongelofelijk veel geluk gehad. Juist omdat YouTube toen helemaal hot and happening was, is er veel aandacht aan besteed en dat is Esmee en Justin zeker ten goede gekomen.

    MySpace heeft een aantal jaar geleden heel goed gewerkt voor veel artiesten en de meeste festivalboekers kijken nog steeds als eerst op MySpace omdat daar alle info staat die ze nodig hebben: Biografie, MP3's en ze zien aan het vriendenaantal of ze een grote fanbase hebben. Dat laatste is zeer belangrijk voor een boeker van een festival (bijvoorbeeld Appelpop), want die willen natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers, in de hoop dat ze hun geld daar uitgeven zodat ze toch nog inkomsten genereren.
    Echter is het effect van MySpace weer sterk afgenomen en wordt overstemd door andere social media als Hyves (voor de nederlandse artiesten) en uiteraard Twitter.

    Social media is zeker een goed gegeven, alleen denk ik niet dat je al je geld daarop moet inzetten, want muziek (promoten) is zo veel meer dan alleen actief zijn op social media.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Renate

    Met dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zou zeker mijn geld op social media zetten. Het is een hype die nog heel lang door zal gaan. Mensen vinden het leuk, er schieten iedere dag nieuwe platforms uit de grond en het werkt. Want via deze media bereik je makkelijk de doelgroep die jij als artiest zoekt. Je kan mensen vinden met de zelfde muziek stijl, de zelfde invloeden en dezelfde vrienden.

    Het is niet meer de bedoeling dat de fans naar jou komen maar dat jij ze opzoekt. En hoe kan dat beter op een profiel site?

    Mijn fortuin staat op social media!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Tim

    Helemaal mee eens.. . social media is al 80 % van je promotie. En In principe werkt hyves, twitter en facebook hetzelfde als my space..(mbt het meten van populariteit) Kijk naar het aantal fans, followers en vrienden.. Misschien neemt my space af, maar dan is er wel weer een andere virtuele speelplek. Profiel site scouten, werkt snel.. Maar een artiest kan misschien leuk op een demootje overkomen en zal wel een groot kennissen-kring bezitten die hen vrienden zijn, waardoor hij zeer populair 'lijkt'.. (wat heel slim is, want een groot vrienden-followers netwerk trekt de aandacht) maar het gaat natuurijk om de performance en daarvoor zul je toch echt de betreffende artiest live moeten zien om dit te kunnen beoordelen.. Maar aan de hand van de smaak van NL, kunnen we helaas concluderen dat kwaliteit steeds minder waarde heeft..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Ofra: vind je dat je, aan de hand van de smaak van Nederland, kan concluderen dat kwaliteit steeds minder waarde heeft? Ik ben juist van mening dat, nu de grote platenmaatschappijen op hun sokkel beginnen te wankelen en kleine acts daardoor meer ruimte krijgen, je zou kunnen concluderen dat Nederland laat zien dat het niet een en al wansmaak is, maar dat er gelukkig ook nog wat mensen rondlopen die verder kijken dan hun neus lang is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Renate van der Craats24 mei 2010 om 00:06

    @Tim

    Natuurlijk is social media ideaal als promotiemiddel! Ik beweer ook niet dat dat niet zo is, ik denk alleen wel dat je niet 100% daarop moet vertrouwen als artiest zijnde. Wat Ofra zei in haar reactie, gaat het namelijk ook om de performances en daarvoor zul je de artiest live moeten zien. Je kunt op social media wel fijn filmpjes en mp3's plaatsen, maar de beleving is toch anders via een computerscherm of live. Daarom denk ik dat je wat betreft promotie, niet alleen op social media moet bouwen, maar ook veel gigs moet geven en via daar ook contact met je fans moet maken (al is het maar een kort praatje tussen nummers door).
    Artiesten moeten in ieder geval wel (nog meer) gebruik maken van social media, want het is een fantastische en snelle manier om je publiek te bereiken. Maar er leiden meer wegen naar Rome...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Renate

    Haha we blijven heen en weer gaan! Maar goed ik vind zo veel bandje tof die ik alleen op youtube heb gezien of via last fm ken of dergelijken. Nog nooit live gezien, gehoord, niets. En toch hebben zij mijn aandagt getrokken door deze media. En heel erg veel bandjes die ik zo ontdek zijn niet eens in de buurt te zien omdat ze uit andere landen komen.

    En over performance, dat vind ik ook niet helemaal waar. Want ik houd niet van de arctic monkeys omdat ze zo een goede show hebben. Ik vind hun show zelfs heel erg slecht. Ze spelen wel goed, maar gedragen zich niet naar de muziek die ze spelen. En toch zijn zij een van de eerste die met myspace is doorgebroken, door middel van goede demo's op het web. Hoe kun je dat verklaren?

    Be new.

    ps. Leuke discussie :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Bram: volledig met je eens, ik vind dat Nederland steeds meer laat zien dat het heel veel hele toffe artiesten herbergt.

    @ Renate & Tim: Social media zijn een zeer groot deel van je marketing maar de consument heeft in mijn ogen steeds meet behoefte aan veel live muziek. En in mijn mening werkt mond tot mond reclame nog beter dan het internet, nog beter is het als die mond tot mond ook twitter tot twitter word uiteraard!! Social media zijn heel nuttig maar blijven slechts een tool tot het bereiken van je doel. (damn dat rijmt mooi)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Martin

    Inderdaad, een goeie rijm. Maar denk je niet dat je via social media makkelijker mensen kan bereiken dan via live muziek? Naar mijn mening kan je beter eerst mensen werven voor je show en dan pas laat je je act live on stage zien.

    En dan heb je ook nog eens het probleem dat mensen tegenwoordig lui zijn. De zogenaamde 'consument van nu' wil op zijn wenken bedient worden en wil niet meer op zoek naar muziek maar wacht tot de juiste muziek bij hem of haar langs komt. Dus dan is het makkelijker ze achter hun computer te bereiken dan dat zij jou ergens moeten gaan opzoeken, misschien wel met een uur rijzen of meer. Niet iedereen speelt in de kroeg op de hoek helaas.(Ik zou nu iets kunnen rijmen met helaas, platenbaas, pindakaas, maar dan jat ik je rijm idee:P)

    Be New

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat artiesten voornamelijk moeten kijken naar hoe Social Media effectief ingezet kunnen worden, niet perse meer ingezet. In mijn beleving is het live optreden min of meer een uitkomst van je marketingbeleid. Natuurlijk gaat de mond-to-mondreclame sneller als je goed en leuk bent live, maar dat is mijns inziens gewoon de kwaliteit/het imago van je live-act. Zeker nu de Cd-verkoop steeds minder wordt zal het live-optreden dus ook als 'eindproduct' gezien worden en om dat te promoten zijn social media steeds belangrijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is nu inderdaad wel zaak om goed te kijken naar hoe je social media effectief in kan zetten. De netwerken zijn tegenwoordig zo groot dat het steeds moeilijker wordt om op te vallen. De Artic Monkeys waren een paar jaar terug toen zij bekend werden nog relatief uniek door zichzelf zo te promoten vergeleken met nu. Het wordt denk ik ook steeds moeilijker om je als muzikant te laten zien via social media. Daar moeten wij dan maar briljante ideeën voor verzinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Marije. Pffoe, gelukkig is er in de toekomst dan toch nog een rollentje voor ons weggelegd ;)

    interessante discussies!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ Renate; Ik denk juist wel dat je al je zinnen op het online promoten van je artiest moet zetten. Het is dé manier om jouw doelgroep te bereiken. Je kan je fans zoveel meer bieden dan via andere wegen. Creëer je eigen niche-netwerk door exclusieve content te koppelen aan je blog die alleen toegankelijk is voor je fans. Ik denk ook dat liefhebbers van je muziek liever onderdeel willen zijn van een selecte groep dan van de grote massa vrienden/followers.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Bram @Ofra

    Gebruik van social media of niet; de artiest gaat er echt niet beter door worden. En dan kan internet en al die profielen ervoor zorgen dat er meer ruimte komt voor artiesten, het neemt niet weg dat Nederland inderdaad niet verder kijkt dan hun neus lang is. Kijk maar naar X-Factor, of we het nou willen zien of niet. Dat is Nederland: entertainment.

    Ik ben ermee eens dat het een hulpmiddel is om gemakkelijker je doelgroep te bereiken binnen een niche en je bereik is wereldwijd. Ideaal, zeg ik je :)

    En wat betreft Esmee Denters, Justin Bieber etc.: er komt ook een stukje geluk bij kijken.
    Binnen een bepaalde niche zie ik het nog niet zo snel gebeuren. Ik geloof dat er vooral mainstream artiesten zijn, die ontdekt zijn door middel van het internet.
    Iemand een voorbeeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Kirsten
    I Am Oak ken ik dankzij internet! Ik heb ze nog nooit live gezien, maar ik vind ze geweldig. Ik heb vanavond een CD van ze gekocht (mijn tweede CD) tijdens Festival aan de Werf. Zonder internet had ik nooit geweten wie I Am Oak is.. Zij zijn naar mijn mening niet mainstream. Muzikaal gezien worden ze niet beter van internet, maar hoe wel? Ook niet door traditionele media..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Rinke

    Natuurlijk kom je persoonlijk achter nieuwe artiesten dankzij het internet, maar ik heb nog geen artiest gezien die, zoals bv. Esmee Denters, bekend is geworden. Dat het iig zo'n hype wordt dat ze de hele wereld over gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Kirsten

    Wat dacht je van Justin beber, arctic monkeys, Lily Allen en vast nog vele anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. interessante discussie voor onze werkgelegenheid in de toekomst!
    Ik denk idd dat social media een onderdeel van je marketing moet zijn. Je moet alleen wel bedenke dat dit vaak allemaal hypes zijn. Als je, je alleen maar hier op richt, sta je misschien op een gegeven moment met lege handen. Als je social media als onderdeel van je marketing maakt, maar daarnaast ook op andere middele richt, sta je niet met lege handen als de hype over is! Sterker nog als je nu zelf iets nieuws bedenkt, en daar een hype van weet te maken, ben je helemaal hot!
    Be creative!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ Pieter

    Leuk heah ? :D Maar goed ik denk dat social media over de hype heen is en iets vast in onze maatschappij aan het worden is. Want deze hype duurt al zo een 5 jaar.

    Social Media is de toekomst denk ik.

    Be New

    BeantwoordenVerwijderen