donderdag 20 mei 2010

Old school vs. downloads

Waar is die tijd gebleven dat je nog cassettebandjes had, op je nieuwe discman naar muziek luisterde en dat je met je zakgeld van een maand, eindelijk genoeg had gespaard om die ene CD te kopen die je zo graag wilde hebben?

Tegenwoordig kun je zelfs apparaatjes kopen waarmee je je oude cassettebandjes en LP’s kan convergeren naar je computer, zodat je alles digitaal hebt. Want dat willen mensen. Met de komst van de mp3-spelers en iPods is muziek niet meer van je computer weg te denken. Daarbij komt ook nog eens de mogelijkheid tot muziek downloaden, dus wat heeft het nog voor nut dat je een CD in de winkel koopt? Downloaden is makkelijker, sneller en goedkoper. Het is dan ook logisch dat we massaal aan het downloaden zijn geslagen.

Ik werk zelf in de Free Record Shop in Culemborg, en informeerde naar de omzetcijfers. Mijn shopmanager wist te vertellen dat de Free Record Shop nog steeds de meeste inkomsten uit de CD-verkoop haalt. Er zijn dus nog steeds mensen die CD’s kopen, maar dat aantal is flink gedaald en daalt nog steeds.

Toch hebben bijvoorbeeld cassettebandjes nog steeds een bepaald effect op de consument. Denk maar aan de actiegadget die je een tijd geleden kreeg bij een krat bier: een USB-stick in de vorm van een hip, retro cassettebandje. Hartstikke oldschool natuurlijk, en daarom ook zo in trek, want oldschool is cool!! En Bol.com, die weer vinyl op de markt brengt. Ideaal voor de die-hard die nog die ene LP in zijn of haar collectie wil hebben, maar trekt het de grote markt?

Cassettebandjes komen niet meer terug, LP’s worden meer gezien als een collectors-item dan een mega verkoop. Is er nog hoop voor de CD, of is die ook al gauw verleden tijd? Vele mensen zeggen dat het over en uit is met de CD’s, maar zolang er nog een (dan wel kleine) groep is die nog wel koopt, heb ik nog hoop. Ik vind namelijk dat een echte CD, met hoes, en een boekje erbij een meerwaarde geeft aan de muziek. Natuurlijk download ik zelf ook, maar zodra ik een plaat echt goed vind, wil ik hem ook graag in mijn handen kunnen houden en zeggen ‘die heb ik gekocht!’. En daarbij heb ik ook het gevoel dat ik de artiest in kwestie steun.

De meerderheid van de mensen die ons landje telt, zal daar niet bij stilstaan, die denken alleen maar ‘downloaden kost niks!’, en geef ze eens ongelijk? Vooral in deze tijden geven mensen minder geld uit, en zoeken alternatieven. Het alternatief voor een CD kopen, is een CD downloaden: Je hoeft er niet voor de deur uit, je hoeft geen 16,99 meer te betalen (al is de gemiddelde CD nu vaak niet duurder dan 9,99) en je hebt ze al op je computer, zodat je de nummers meteen op je mp3-speler of iPod kunt zetten.

Met de constante vernieuwingen die we meemaken en de snelheid waarmee dat gaat, is het goed mogelijk dat we naast de cassettebandjes en de LP’s, ook de CD’s als oldschool kunnen gaan beschouwen. Ik hoop echter dat er een wonder gebeurt en platenzaken gewoon kunnen blijven bestaan, want zonder platenzaken zou ik het ineens een stuk minder leuk vinden om lekker in de stad te wandelen en winkels te bekijken. (door Renate van der Craats)

8 opmerkingen:

  1. Geluidsdragers in vaste vorm zullen altijd hun charme hebben voor bepaalde doelgroepen. Cassettebandjes, vinyl, Cd's, het heeft allemaal onderdeel uitgemaakt van iemands jeugd. Hoe lang bepaalde dragers hun charme behouden in de ogen van de consument is natuurlijk wel een goede vraag. Zijn cassettebandjes ook nog hip over 10 jaar, als de jeugd er nooit zelf mee in aanraking is gekomen? Cd's (of andere fysieke geluidsdragers) zijn gewoon niet meer de enigste vorm van muziekconsumptie en de consument groeit met de techniek mee. Downloaden, maar vooral streamen, heeft de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Bram. Mee eens. Maar zo zal iedere generatie iets hebben. Misschien zeggen we over 50 jaar wel,'Dat downloaden van vroeger, dat was nog eens muziek verkrijgen. Echt nostalgisch.' Ik zeg nog steeds, op naar de nieuwe CD!

    Be New

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stukje lijkt naar mijn idee behoorlijk op de vorige (kan Renate niks aan doen natuurlijk). Ik moet zeggen dat ik CD's nog niet als old school zie, maar ik heb het vermoeden dat dat niet lang meer gaat duren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We moeten allemaal eens gaan accepteren dat de platenmaatschappij, net zo goed als de kledingmarkt, gewoon een product is waar geld aan verdient wordt. Producten hebben nu eenmaal een bepaalde levensduur en misschien is de CD nu gewoon in de winter van zijn leven. En als het dan toch verdwijnt, laten we dan ons best doen om er iets anders moois voor in de plaats te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het inderdaad met Bram eens dat geluidsdragers in vaste vorm altijd hun charme zullen behouden voor bepaalde doelgroepen. Zowel cassettebandjes als vinyl, en cd's. Wel is het zo dat de cassettebandjes na verloop van tijd kwaliteit verliezen en dat de muziek die erop staat helaas ook langzamerhand verloren gaat. Daarom wordt er steeds weer gezocht naar nieuwe geluidsdragers, niet alleen voor charme en het in bezit zijn of 'hebben' van iets unieks (dat ook) maar ik denk dat de echte muziekliefhebber het zeker belangrijk vindt dat de muziek (die erop staat) behouden blijft. En dus zijn cassettebandjes en LP's vervangen door andere geluidsdragers. Wel geloof ik dat er wellicht weer meer vraag komt naar het cassettebandje en uiteraard de vinyl plaat. Maar dan zullen ook de afspeelmogelijkheden weer uitgebreid moeten worden, vind namelijk nog maar eens een stereo met cassettedeck. Die zijn er niet zo heel veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het met Tim eens! Dat dingen verdwijnen en er 'betere' of moderne versies voor terug komen is niet tegen te houden. En voor elke generatie is weer iets anders nostalgisch, maar dat is natuurlijk geen probleem.

    Mensen die vinyl, casettebandjes en CD's willen kopen, kunnen dat gewoon blijven doen, want er is een relatief grote niche van muziekliefhebbers die dit ook willen. Zo zal het aanbod niet geheel weg gaan als er nog vraag is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het feit is dat de geluidsdragers blijven bestaan. Er zijn nu nog steeds mensen die oude singeltjes sparen verzamelen etc. Iedere generatie heeft zijn of haar nostalgie ook dit is waar alleen de cd heeft zijn beste tijd volgens mij nog niet gehad. Er is nu blue ray maar dit word eigenlijk alleen voor film gebruikt. De technologie staat in geluidsdragers staat volgens mij bijna stil. Wat voor nut heeft het immers een nieuwe vorm uit te brengen als merendeel gedownload word?

    De cd is here to stay for the time being.

    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan mezelf terug vinden en alle meningen die hier geuit zijn, maar zelf zie ik de CD nog lang niet als old skool. Ik ben erg benieuwd of mijn kleinkinderen ook opgroeien met een vader met een gigantische, volle CD kast. Misschien komen ze op een dag naar me toe om te vragen hoe het was om te leven in het CD-tijdperk, haha.

    Marije's argument vind ik sterk, ik denk dat er nog lang een vraag zal zijn, al dan niet zo groot als voorgaande jaren, naar CD's, en zolang hier nog een zakcentje aan te verdienen is zal het aanbod er zeker blijven... Hoop ik!

    Als ik het even snel vanuit het point of view van een artiest bekijk.. Ik denk dat het een onwijs voldaan gevoel geeft om je eigen album in de vorm van een CD vast te kunnen houden, met artwork en al. Ik denk dat het onwijs leuk is voor een artiest om dit allemaal tot stand te brengen. Als er geen vraag/aanbod meer is.. dan missen de toekomstige artiesten dit allemaal, zou er dan nooit meer de behoefte komen (vooral voor de artiesten die 'vroeger' dood normaal CD's uitbrachten) om dit (opnieuw) alsnog te doen? Ik denk zeker dat de CD koop niche nog lang zal bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen