dinsdag 11 mei 2010

Op naar 10de editie van de record store Day!

Ik neem aan dat bijna iedere muziekliefhebber het zonde vindt dat de platenzaken langzamerhand verdwijnen uit Nederland. Maar waarom zou je daar überhaupt nog een cd kopen? Platenwinkels zijn te duur en hebben een beperkt assortiment. Bij groothandels als Mediamarkt en Saturn kost elk plaatje hooguit €15. Daarnaast levert   webwinkel Bol.com de CD relatief goedkoop op je deurmat af. En als je niets geeft om het artwork en de bijgevoegde informatie van een cd, download je deze gratis van het Internet of betaal je tegen een gering maandelijks bedrag voor je nummers bij diensten als Spotify.

Op 17 april was het wereldwijd Record Store Day. Op die dag vierden ook ongeveer 60 Nederlandse platenzaken hun bestaan met speciaal voor die dag uit uitgebrachte vinyl releases en optredens in de winkel. Mijn eigen platenboer Sounds in Tilburg deed ook mee en toevallig viel dit ook nog samen met het grootste stonerrock festival ter wereld, Roadburn, dat jaarlijks in Tilburg plaatsvindt. De verkopen waren die dag weer ouderwets goed. Veel platenzaken hebben de laatste jaren echter het bijltje erbij neer moeten gooien; Boudisque, Sounds, Music Store, Brutus en onlangs het Middelburgse Spin. Anderen,  zoals Plato en Bullit verhuisden van het centrum van de stad naar goedkopere locaties.

Toch zijn er ook zaken die hun hoofd boven water houden. Hun geheim? Meer bieden dan alleen een kale CD! Allereerst moet natuurlijk bovenaan staan de liefde voor muziek, het enthousiasme en de vakkennis van de verkoper. Zo vroeg ik Maarten, de eigenaar van Sounds Tilburg, naar een bepaalde CD. Hij had die niet in zijn assortiment, maar hij adviseerde mij ook eens te luisteren naar een aantal andere CD’s en uiteindelijk liep ik naar buiten met een pracht van een plaat! Misschien een goedkope verkooptruc, maar hij bracht me wel bij mooie nieuwe muziek, die ik anders nooit had gekocht. Ook organiseren platen winkels regelmatig optredens in de winkel, waardoor muzikanten en kopers/fans dichter bij elkaar komen. De platenzaak wordt zo een ontmoetingsplek waar liefhebbers met mekaar over muziek praten onder het genot van een kopje koffie in een lounge-achtige omgeving.

Er wordt ook steeds meer vinyl gekocht, nieuw en tweedehands. Platenzaken spelen daar goed op in. Ook verbreden ze hun assortiment met muziekfilms en boeken over muziek of zoals bij Sounds Tilburg, het verkopen van nieuwe en tweedehands platenspelers, naalden en luidsprekers. Daarnaast zullen de platenzaken meer en meer moeten gaan samenwerken om bij maatschappijen goede deals te kunnen krijgen. Om hun klanten te bereiken zullen ze ook gebruik moeten maken van nieuwe media. Zo twittert Sounds Tilburg nieuwe releases en aankondigingen van instore optredens naar meer dan 600 klanten.

Of de overgebleven platenzaken op deze wijze het hoofd boven water kunnen blijven houden is natuurlijk onzeker, maar er zijn aantal liefhebbers die vinyl of CDs  blijven kopen en die moet je weten te bereiken en te onderhouden. Dus, op naar 10de editie van de record store Day! (door Joep Schmitz)

 

 

39 opmerkingen:

  1. Ik denk dat dit weer een typische (Zoals in de vorige blogs(reacties) ook al is gezegd) niche geval is. Persoonlijk ga ik toch nog echt voor de winkel, lekker 'snuffelen' tussen alle platen en cd's en op die manier idd met een totaal andere plaat naar buiten lopen als je had verwacht, dat ga je niet meemaken op bol.com ben ik bang...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yeah baby!

    Ik werk zelf bij platenzaak Velvet te Rotterdam en het is er nog iedere zaterdag lekker druk! Natuurlijk zie ik ook dat de cijfers zijn gedaald in vergelijking met een paar jaar terug.. (ik heb het mogen inzien).. Teleurstellend.. De vasten klanten en muziekliefhebbers blijven komen en zij en ik bevinden ons dus in een niche. Maar goed.. Het is heerlijk om te zien, dat er wel liefhebbers zijn die nog iedere week terugkomen om een fysiek exemplaar te bemachtigen en daardoor omringd te mogen zijn, doet mij deugd!

    Lang leve de platenzaken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe krijg ik in godsnaam mijn profiel erop? Help? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vet stukje, zeker waar en ik ben helemaal voor meer activiteiten en diensten in de Platenzaken. En dat gaat ze zeker ook redden! Plato Den Haag is bijvoorbeeld failliet gegaan wat volgens mij niet alleen aan het klanten tekort ligt, maar ook aan een tekort aan inovatie en motivatie. Altijd die sago gezichten achter de balie helpt ook niet echt! :D

    Be NEW

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik koop nooit meer cd's, aangezien ik helemaal geen cd speler meer heb en alle cd's meteen in i-tunes geïmporteerd worden, maar kom WEL nog graag bij de Plato in Utrecht..

    Waarom? Omdat ze leuke boeken over muziek hebben en een heel divers assortiment aan films (veel filmhuis) die je normaal niet gauw tegenkomt. Ook de sfeer spreekt me erg aan.

    Ik vind Plato dan ook niet alleen een platenzaak en denk dat het diverse aanbod in platenzaken alleen maar zal toenemen. Zal de naam 'platenzaak' gaan veranderen??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk inderdaad dat extra activiteiten de platenzaken kunnen redden. Er zijn naar mijn idee nog behoorlijk wat mensen die waarde hechten aan platen in hun kast.
    Ik denk dat zoals plato het in utrecht aanpakt een prima plan is. Zij houden bijvoorbeeld regelmatig intieme optredens en dan zit de zaak vol! Ik zelf ga dan ook onbewust weer met een paar cd's naar huis. Mooi stukje en laten we hopen dat de platenzaken blijven bestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het doet me goed om te lezen dat ik niet de enige ben die baalt van de situatie waarin platenzaken zich momenteel bevinden! Wat ik vergeten was te zeggen in het artikel is dat ik niet snap waarom mensen albums kopen via iTunes. Als je het koopt wil je het toch hardcopy hebben? Anders kun je het net zo goed downloaden op megaupload, rapidshare, media fire etc.? Heeft één van jullie wel eens iets bij iTunes gekocht? en waarom?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed stuk met ware woorden Joep. Speciaalzaken zoals 'Sounds' en 'Plato' zitten in een sterke Nichemarkt en dat zal alleen nog maar erger worden. Het is leuk om te lezen dat ze op het idee zijn gekomen om ook platenspelers, naalden, etc. te verkopen. Mijns inziens een goede zet die getuigd van inzicht in je consumenten. Een samenwerking met audio-speciaalzaken lijkt me dan ook geen ondenkbare situatie. De verkoop van 'filmhuisfilms' is ook een goed voorbeeld. Als ik een Cd/plaat wil kopen 'gun' ik 'Plato' mijn geld. Ik koop het bij Plato omdat ik hoop dat die winkel dan blijft bestaan. De gemoedelijke sfeer in deze speciaalzaken is wat ze moeten vasthouden/uitbouwen. Op die manier zie ik wel dat platenzaken kunnen blijven bestaan. Ikzelf heb nooit muziek gekocht via iTunes. 0,99 ct afrekenen...... Ik koop het nadat ik het eerst geluisterd heb via youtube, deezer.com, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je de Spin in Middelburg noemt! :) Ik vind het ontzettend jammer dat Bart ermee is gestopt. ''Eigenaar Bart Gabriëlse laat in een verklaring op de website van de winkel weten dat de winkel hem te weinig carrièreperspectief bood: “Er is dus geen sprake van een gedwongen sluiting of een faillissement. De financiën spelen uiteraard wel een belangrijke rol in dit besluit. 3voor12'' Hij heeft het bijltje er dus niet bij neer moéten gooien maar volgens mij was het wel uit voorzorg ja. Ik haalde daar al mijn vinyl. Hij had bijna alles en ook nog tegen een mooie prijs. In je derde alinea noemde je iets wat denk ik heel belangrijk is voor zo’n klein knus platenzaakje om te overleven: ''Ook organiseren platen winkels regelmatig optredens in de winkel, waardoor muzikanten en kopers/fans dichter bij elkaar komen. De platenzaak wordt zo een ontmoetingsplek waar liefhebbers met mekaar over muziek praten onder het genot van een kopje koffie in een lounge-achtige omgeving.'' De muziekliefhebbers hier in Middelburg en omstreken gaan dat zeker missen. Je LP’s kon je er ter plekke luisteren en je werd altijd voorzien van koffie of thee. Je kwam er de leukste mensen tegen (muzikanten uiteraard :P) en zo heeft het me ook veel optredens opgeleverd. Jammer, jammer, jammer. Hopelijk worden deze zaakjes niet allemaal opgegeten door de mediamarkt. Ik word daar altijd gillend gek als ik van elke kant een ander nummer hoor.
    http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43068062

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anouk Kantelberg13 mei 2010 om 14:32

    Zolang de liefhebbers bestaan, bestaat de platenzaak. Daar ben ik van overtuigd. Liefhebbers geven gruwelijk veel uit in platenzaken en aangezien er veel liefhebbers zijn, heb ik vertrouwen dat het goed komt!

    Helaas moest ik werken met Record Store Day en heb ik het niet kunnen meemaken. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed stuk! Maar sinds ik new media heb ontdekt kom ik jammer genoeg niet meer in platenzaken.
    Tot mijn 14e heb ik honderden cd's over de toonbank getrokken, snuffelde tussen 'mijn genre' en ontdekte nieuwe artiesten.
    Sinds ik zelf actief werd in bands, ben ik dingen als myspace, purevolume en last fm gaan snappen. Nu luister ik elke dag met heel veel plezier naar iedere keer weer een andere band, zonder dat ik de afgelopen twee jaar 'gesnuffeld' heb in een platenzaak.
    Last fm helpt me enorm vooruit en anders doet het praten met andere muzikanten wel genoeg om nieuwe muziek te ontdekken.

    Hoe erg ik het ook vind, in de toekomst zie ik mezelf niet veel vaker in een platenzaak ''snuffelen''.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Niels: Begrijpelijk. Muziek ontdekken kan ook heel gemakkelijk via de websites die je noemt. Ikzelf doe dat ook op die manier. Ik vind het echter wel fijn om van de artiesten die ik erg waardeer iets 'extra's' te hebben. Ik ga dus nog regelmatig naar de 'platenzaak' om specifieke Cd's/platen te kopen. Als ik daar dan ben snuffel ik toch ook wel wat rond ik de bakken.
    Mijn beweegreden hiervoor is - naast dat ik de artiest op deze manier wil steunen - dat ik het fijn vind om vanuit mijn luie stoel eens lekker een hele Cd te luisteren. Cd-boekje erbij voor de teksten en van het begin tot het einde genieten. Dat gevoel gaat snel verloren als ik via mijn computer muziek luister.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Helemaal mee eens Bram! Achter de computer muziek luisteren is niet zo relax als hangend in een luie stoel. Ook al ken ik van mijn favoriete muzikanten alle nummers van voor naar achter, ben ik net naar een concert geweest, dan nog koop ik de CD. Voor de band én gewoon voor mezelf. want wat is leuker dan met vrienden op vakantie gaan terwijl iedereen mee zit te blearen met die vette stapel cd's, ipv dat iedereen met zijn eigen iPod andere nummers luistert? :P

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Joep

    Om even terug te komen op jouw vraag over het kopen van albums via itunes. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan omdat ik idd iets fysieks in mijn handen wil hebben. Ik denk wel dat het een slimme keus is van itunes. De mensen die geen onwijze liefhebber zijn, maar wel voor hun muziek willen betalen (want ja die bestaan) doen dit bijvoorbeeld via itunes. Of mensen die niet om een hele rij cd's/LP's geven maar wel kwalitatief goede muziek willen hebben doen dit via Ituens.

    Heb je het boek de Longtail al gelezen? In dit boek vertellen ze over de 99% regel. Het opslaan van alle nummers/albums kost vrijwel niks. En vrijwel alle nummers/albums worden wel eens in de zoveel tijd een keer (betaald) gedownload. De koste zijn laag, maar het brengt toch wat op. 1 album wat slechts 1 keer in het half jaar gedownload wordt niet uiteraard. Maar als dit 1000 verschillende albums zijn, leverd het toch geld op.

    Maar je hebt denk ik gelijk, Itunes is (bijna) niet aan liefhebbers besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tim Verleijsdonk15 mei 2010 om 14:41

    Bij het kopen van muziek online is voor mij de romantiek helemaal weg. Ik vind het heerlijk om op mijn fiets te springen, naar de cd-winkel fietsen, de cd-bakken doorzoeken en dan een cd vinden, die te gaan beluisteren in de winkel en dan met een big smile af te rekenen bij de kassa. En daarna natuurlijk thuis he-le-maal 'grijs draaien'.
    Ik hoop echt dat de cd-speciaalzaken blijven bestaan. In mijn omgeving heb ik, helaas, meerdere cd-/vinyl-speciaalzaken zien verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Men moet in gaan zien dat het niet meer gaat om CD's, muziekboeken en muziekfilms, maar het aanbieden van cultuur. Je levert de klant zijn of haar (sub)cultuur aan, waardoor je jezelf niet meer positioneerd als 'platenzaak'. Ik ben het er dan ook mee eens dat er waarschijnlijk een andere naam gaat komen voor de 'platenzaak'. Of dat erg is? Ik denk het niet, zolang de CD's nog steeds in de schappen staan en ik niet meer naar een boekenwinkel hoef om de autobiografie van de desbetreffende artiest te kopen, gaan de zaken er denk ik alleen maar op vooruit. Dus laten we ophouden met de 'platenzaak' en ons richten op het aanbieden van 'cultuur'!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zelf ga ik ook nog wel eens langs een platenwinkel om rustig een uurtje vinyl platen te beluisteren, de leukste uit te zoeken en ze thuis in elkaar te mixen op de goeie ouwe Technics. Die nostalgische waarde heb je niet met het kopen (of downloaden?) van mp3's op internet. Als het aan mij ligt, blijven de traditionele platenwinkels gewoon bestaan! En CD's, daar heb ik al lang niks meer mee.. die zullen toch wel vervangen worden

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat de charme er nog is van de vinyl is mooi, maar echter wel enkel en alleen voor de liefhebber en verzamelaar. Als DJ is het bijna niet meer te doen, tenzij je al zoveel verdient dat je alles kan betalen..
    Voor mij gaat het helaas niet op!

    (Kan geen account aanmaken, want heb geen gmail?
    gr Joost)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind dat vinyl een beetje gehyped word. Eerst werd het gebruikt door de echte oldschool Dj's en producers, maar tegenwoordig gaan mensen het gebruiken / luisteren om de illusie te creeeren dat ze oldschool zijn. Gebeurt vaker met soortgelijke dingen.. Ik durf te wedden dat zodra de hype voorbij is, de vinyl weer in de kast verdwijnt en we verder gaan als echte 21ste eeuwers met de USB ipv cd's of Vinyl. Wat word de volgende stap? Wat word de volgende hype?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. "De platenzaak wordt zo een ontmoetingsplek waar liefhebbers met mekaar over muziek praten onder het genot van een kopje koffie in een lounge-achtige omgeving."

    Ik denk dat het vooral gaat om de experience. Als je muziek op het internet opzoekt is het niets meer dan een naam van een band of artiest ergens intypen en op het knopje 'download' drukken. Als het eenmaal gedownload is, zit je op je bureaustoel of hang je wat rond in je kamer terwijl je naar de nieuwe muziek luisterd. Ik vind dit lang niet zo leuk als het rondsnuffelen in een platenzaak en zo op nieuwe muziek botsen. Het leukste is nog als je samen met mensen die ook rond snuffelen, in gesprek raakt en zo weer naar huis gaat met een hele nieuwe lijst muziek.

    Het vasthouden van een CD waar je favoriete artiest zo hard voor gewerkt heeft, vind ik daar ook bij passen. Ik vind het leuk om het te hebben, om de muziek waar ik zo van hou echt vast te kunnen houden. Dat is toch ook veel leuker dan alleen de naam in je i-Tunes zien staan?

    Ook ben ik het met Eva, en Tim eens. Het is toch heerlijk om op een druilerige vrijdagmiddag de hele CD winkel ondersteboven te snuffelen?

    Wel vind ik dat deze zaken zelf wat meer moeite mogen doen om toch die CD-koop doelgroep wat meer te trekken, misschien door middel van het aanleggen van speciale ruimtes ingedeeld op genre waar men kan discussiëren of gewoon gezellig een praatje kan maken? Zo leer je én nieuwe muziek kennen, wat kan leiden tot een hogere verkoop, én nieuwe mensen, wat tot hele leuke situaties kan leiden. :-)

    P.S. Als dit écht het einde is van deze winkels en zaken.. is er altijd nog een kans dat je jouw CD's voor miljoenen kan verpatsen over een aantal jaren. Always look on the bright side of life! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Sarada Bouwman

    Ik geloof er nog niet in hoor, het einde der platenzaken, want daar zijn wij music managers voor!

    Helemaal mee eens Denise, ik zou ook om die redenen naar platenzaken gaan: de speciale boeken en filmhuisfilms onder het genot van koffie. En Bram, ik ken inderdaad genoeg mensen die alleen al om het cd boekje met de teksten erin nog rustig CD's kopen.

    En alle DJ's die nog vinyl draaien dan? Die zullen hun platen nog echt wel uitzoeken in de platenzaken. Het voelt ook niet helemaal goed als er zo hard geroepen wordt dat platenzaken zullen verdwijnen. Alsof je iets vantevoren al erger gaat maken dan dat het zou kunnen zijn. Ik ben het hier, zoals de anderen dan ook absoluut niet mee eens!

    Ik zou eerder roepen: platenzaken zullen een samensmelting worden van meetings,ticketverkoop van concerten, workshops en optredens, naast plaat,cd, muziek-boek en filmverkoop!

    p.s. Ik hoop dat mensen naast de niche-groep het op een gegeven moment zat worden om zo lui gehouden te worden door alle 'gemakken' van het internet. Een beetje sportief mens houdt ervan om ook nog eens buiten te komen. En je dan ook nog eens te laten verrassen door een plaatje in de platenzaak.

    Sarada Bouwman

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sarada Bouwman17 mei 2010 om 18:20

    Sarada Bouwman

    Eva, een heel sterk punt wat je daar noemt, wat erg belangrijk is: de naamverandering van platenzaken. Geen 'platenzaken' maar 'cultuurzaak'. Zo geef je gelijk aan dat je meer aanbied en komt het ook niet zo beperkt over.

    Kunnen artiesten zelf trouwens niet wat meer reclame maken voor platenzaken door het wat 'normaler' te laten worden om in een platenzaak op te treden? Ik was hier nog niet zo bekend mee. Door sterke initiatieven als de Popronde, waarbij in platenzaken, cafe's en koffiehuizen opgetreden wordt breng je die persoonlijke sfeer en beleving terug naar de platenzaken. Een groot succes in Amersfoort vorig jaar trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik denk niet dat de artiest reclame moet gaan maken voor de platenzaak, om heel eeerlijk te zijn. Volgens mij moeten de platenzaken hun aanpak gewoon veranderen, iets wat ze lang geleden al hadden moeten doen. In heel veel branches was al lang geanticipeerd op het aanbieden van een 'ervaring'. De platenzaken hebben hier (nog) niet goed op ingespeeld. Neem even iets dat we bij C&C leren: the problem of no problem. Het is zo lang goed gegaan met de platenzaken, hierdoor zagen ze de ruimte voor verbetering niet. En deze ruimte is er altijd! Ben je echt goed bezig, dan houdt je continu rekening met een veranderende markt en probeer je jezelf telkens te innoveren. Dit doen artiesten ook, waarom nemen de platenzaken hier geen voorbeeld aan? Overigens denk ik niet dat het te laat is hoor! Maar misschien is dit wel een mooi moment voor ons 'muziekmanagers' in spé om in te springen?Hebben we nu stiekem een opening in de markt ontdekt met zijn alle?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Kim, ik ben het niet helemaal met je eens..

    Ik vind niet dat je thuis niet van muziek kan genieten en dat downloaden alleen een gevoelloze druk op de knop is.

    Ik download veel, en zit graag op mijn kamer naar nieuwe muziek te luisteren waar ik erg veel plezier aan beleef. Ik heb mijn computer bij de hand, kan bijvoorbeeld songteksten opzoeken, meer informatie over de band of wanneer ze touren. Alleen voor de muziek heb ik geen platenzaak nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Renate van der Craats18 mei 2010 om 18:35

    Ik denk dat wanneer je gaat kijken naar de activiteit van platenzaken en de activiteit van bijvoorbeeld iTunes en Spotify e.d. (online muziek), je een zeer groot verschil ziet. Zoals Eva al zei moeten de platenzaken hun aanpak veranderen en daar kunnen wij als aanstaande music managers op inspelen.
    Op internet vindt je meteen alles wat je nodig hebt, maar wie zegt er dat alles wat op internet aangeboden wordt, ook echt klopt? Zoals de muziekrechten, concertdata etc. Ik denk dat zodra platenzaken ook dat soort informatie verstrekken, er weer meer mensen naar platenzaken komen, omdat ze dan weten dat de informatie die ze krijgen ook echt waar is.
    Tegen het gemak van downloaden en online informatie zoeken is niet op te boksen, maar zodra platenzaken meer aanbieden en de meerwaarde van een echte CD benadrukken, zie ik platenzaken nog niet verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Embee: 'de illusie creëren Oldschool te zijn???'
    Ik ben het met je eens dat een deel van de 'opmars' van Vinyl te danken is aan de populariteit en toegankelijkheid van het DJ zijn, maar om Vinyl op deze manier af te doen als een hype vind ik wat ongenuanceerd. Er zijn een hoop mensen die de emotionele meerwaarde van Vinyl inzien en om die reden deze producten zullen blijven kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Tim Verleijsdonk18 mei 2010 om 22:57

    Velen zeggen ook dat het geluid van een vinyl plaat mooier klinkt dan die van een cd. Geen idee of het waar is, zo goed is mijn gehoor nou ook niet.
    Ik gok dat het gewoon de romantiek van een vinyl is dat ze het zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @ Embee, Bram, Tim,
    Ik denk dat voor een klein deel van de vinyl kopers het inderdaad de romantiek is van het vinyl, en ze het 'cool' vinden te zeggen dat ze vinyl hebben. Ik denk echter dat dit maar een kleine groep is omdat de lol er snel af is. Vinyl is toch anders als een cd e.d. Je moet om de +/- 15 min naar je platenspeler toe om de plaat om te draaien. Als je platen niet goed bewaart (neer legt) trekken ze krom en heb je er niets meer aan. Als je er niet voor zichtig mee bent komen er krassen op (sneller als op een cd), stof kan het hele boeltje als beschadigen. Als je naalt breekt, en goed breekt kan dit nog wel eens een duur grapje zijn.
    En zo kan ik nog wel even door gaan. Vinyl vraagt meer aandacht en liefde als een cd. Daarnaast kost het kopen van vinyl ook meer moeite. Ik denk dus dat de meeste vinyl kopers wel echte liefhebbers zijn...
    En tuurlijk ook voor mij heeft het vinyl iets romantisch, maar dat is slechts bijzaak..

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik denk dat je helemaal gelijkt hebt over dat een platenzaak een ontmoetingsplek gaat worden, waar muziekliefhebbers elkaar treffen. Platenzaken kunnen juist hier hun voordeel mee doen. Want een goed gesprek, en een goede sfeer koop je niet on-line!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Veel mensen kopen CD's omdat ze er graag een mooi hoesje bij willen of omdat het mooi staat in de kast. Vaak is de kwaliteit van muziek die gedownload is minder dan van wanneer je het in de winkel koopt. Dit komt omdat de CD's vaak geript zijn van het orgineel.

    Dit is ook de rede dat verkoop van vinyl altijd zal blijven bestaan. Het geluid van vinyl is zo veel mooier en warmer dan wanneer je de zelfde muziek van CD beluisterd. Daarnaast krijg je bij een LP er ook vaak een mooie hoes+ binnen hoes bij. Ook vind ik de plaat op de platenspeler leggen en wanneer de A kant afeglopen is de B kant aan te zetten een rustgevende actie, het hoort een er bij.

    Ik koop per maand meer dan 30 platen en de platenzaak waar ik kom (rushhour, Amserdam) is het altijd druk. Omdat ik daar wekelijks kom weet de eigenaar ook waar ik van hou en houd hij altijd de platen waarvan hij denkt dat ik ze wil apart. Dit zorgt er weer voor dat ik andere muziek koop.

    Natuurlijk red een winkel het niet op alleen het verkoop van vinyl maar andere winkels bieden toch ook meer producten aan? Het is toch de normaalste zaak van de wereld dat een winkel verschillende producten aanbiedt. Een fiestenwinkel verkoopt toch ook scooters..
    Daarom denk ik dat platenzaken altijd zullen blijven bestaan..

    Olf

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @ Denise

    Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je dan niet van muziek kan genieten. Ik download zelf ook veel, maar ik denk dat veel mensen voornamelijk ook naar de muziekwinkel gaan voor de 'experience' die je daar beleefd, zoals een leuk praatje met de verkoper als je afrekent e.d. Thuis heb je dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bol.com speelt in op de veranderingen (in de muziekindustrie) door nu ook Vinyl platen aan te bieden! Heeft zo ook wel zijn charme een echte cd, een singletje of een Vinyl plaat. Dan ga ik toch voor de cd, maar ik denk dat het wel een slimme zet is. Het is in ieder geval het proberen waard en wie weet wat het oplevert. (een nieuwe doelgroep wellicht..)
    Ik ben benieuwd naar de uitkomsten..

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Renate van der Craats19 mei 2010 om 22:55

    Mijn ouders hebben nog veel vinyl platen en zij worden nog steeds enthousiast als ik naar die platen vraag. Ik denk dus dat vooral mensen met de leeftijd van mijn ouders nog echt weten hoe je die platen moet draaien en er veel waarde aan hechten. Ik heb zelf nog nooit een vinyl plaat gedraaid en ben meer van de CD's, maar omdat vinyl authentiek op mij overkomt, brengt het wel zijn charme mee en daarom houd ik ervan om in de vinylcollectie van mijn ouders te neuzen.
    Ik denk alleen niet dat de jeugd/jong volwassenen van deze tijd warm worden van vinyl, omdat ze deze tijd gewoon helemaal niet hebben meegemaakt en zijn opgegroeid met CD's en downloads.
    Wel ben ik van mening dat er gewoon mogelijkheden (het liefst platenzaken) moeten zijn om vinyl (en CD's) te verkrijgen. Zolang er vraag naar is, moet er aan die vraag worden voldaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik ben het met Renate eens. Wanneer er vraag is, moet er aan worden voldaan. Dingen veranderen en verdwijnen en het lijkt dan wel zonde als de vinylplaten verdwijnen, maar mensen gaan toch weer waarde hechten aan steeds nieuwe dingen. Vaak dingen waar je mee opgroeit. Kinderen van nu weten waarschijnlijk over het algemeen niet eens wat een vinylplaat is, maar die hebben dan wel weer iets anders wat zij bijzonder gaan vinden en waarderen.

    Het is natuurlijk wel belangrijk voor de liefhebbers dat de platenzaken (of cultuurzaken, zoals hierboven genoemd) blijven bestaan voor mensen die hier waarde aan hechten. Er bestaan ook bv zeepwinkels oid, dat bereikt denk ik ook maar een kleine doelgroep, maar als het loopt dan loopt het.
    Zo ook dus bij platenzaken, en dat is heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dat platenzaken een ontmoetingsplek worden zie ik wel gebeuren. De naam Cultuurzaak klinkt dan inderdaad als een goed alternatief om een grotere doelgroep bij elkaar te brengen.

    En om op het hele vinyl verhaal te komen, ik vind het persoonlijk een beetje gehyped zoals al eerder genoemd. Ondanks dat het een hoop charme heeft vind ik niet dat het geluid beter is dan van een CD. Maar goed dat is nou juist het heerlijke aan muziek, iedereen heeft zijn/haar andere kijk en dit is dan ook perfect om te delen in de platenzaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Thijs van Middelaar20 mei 2010 om 10:36

    Thijs van Middelaar zei:

    @ Anno. @sarada

    Ik ging elke week plaatjes halen bij Outland in Amsterdam. Op een gegeven moment hadden ze gewoon niks meer. Dit met gevolg dat ik er minder vaak kwam en automatisch minder op de hoogte was van bepaalde feitjes. Dus het is zeker een plek voor je netwerk en ontwikkeling.

    Nu verkopen ze vette artwork en van die Japanse vinylpoppetjes. Geniaal! Als ondernemer ben je verplicht om creatief te zijn. Vandaar dat outland nog bestaat?

    En vinyl is zeker geen hype. Het speelt in op de zintuigen. Het ruikt zo lekker, het geluid is zo fijn en de hoezen zijn vaak prachtig om te zien. Komt niet echt terug in een mp3 bestand, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik denk dat het ook verstandig is rekening te houden met de financiële ruimte van de consument. Als ik krap bij kas zit koop ik eerder een CD dan LP, die CD kan ik namelijk ook meteen in mn laptop stoppen en overzetten naar mijn mp3-speler. Daarnaast is de massa meer getrokken tot CD's, aangezien de meeste mensen niet weten dat naalden voor platenspelers nog verkocht worden. LP's zijn dus leuk,maar voor de meeste zaken neit winstgevend. De stap die Bol.com heeft gezet is zeker een goede!Nu kan je vanuit welke plek in Nederland dan ook juist die LP kopen die je graag wilt hebben en hoef je niet meer naar de specialist.
    Soms moeten we gewoon niet vergeten de zaken ook van de commerciële kant te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Niche of niet. Uiteindelijk zullen platenzaken verdwijnen. Ik betwijfel of de niche zo sterk is om die winkels draaiende te houden.
    Helaas moet ik dit met pijn in mijn hart zeggen, maar het is een kwestie van tijd.
    Vooral diensten als Spotify zorgt voor grote concurrentie, wat toch ook die niche aanspreekt. Wees nou eerlijk, 9 van de 10 zullen het uitgeprobeerd hebben en stappen over op Spotify (al is het om Marco Borsato en die andere knakker z'n kanes te laten houden ;)) Met een maandelijks bedrag heb je toegang tot heel veel muziek; een assortiment waar een winkel niet aan kan tippen.
    Ik heb wel het idee dat de verkoop van vinyl stijgt (vooral gekleurd vinyl is geliefd, als collectors item, inclusief downloadlink, want bands zullen toch met de tijd mee moeten gaan). Het gaat om de verkoop en dat hoeft niet per se in een winkel, kan ook een webshop zijn oid.

    BeantwoordenVerwijderen