woensdag 13 mei 2009

Betalen per song, of toch maar per maand

Met dank aan Pieter!

Na de Laptop Hunter ads waarin Microsoft de Mac neerzet als duur, haalt het bedrijf hetzelfde kunstje uit met de iPod en iTunes. In een nieuw reclamespotje legt Wes Moss (adviseur persoonlijke financiƫn, betaald door Microsoft) uit waarom het subscription model van de Zune Pass voordeliger is dan het kopen van muziek in de iTunes Store.

Om een 120GB iPod te vullen betaal je volgens Moss maar liefst 30.000 dollar. De Zune Pass daarentegen kost 15 dollar per maand en daarmee is de iPod eveneens gevuld. Je bezit de muziek echter niet zelf: om te kunnen blijven luisteren zul je moeten blijven betalen.

19 opmerkingen:

  1. Typisch bewijs van de eeuwige strijd tussen Apple en Microsoft. Het alleen jammer dat er geen rekening mee wordt gehouden dat de meeste mensen die een Ipod aanschaffen al een muziekbibliotheek hebben, en dus niet een gehele Ipod op hoeven te vullen.

    maargoed, het wordt dus de vraag:
    Abonnement zonder bezit van hetgeen waar je voor BLIJFT betalen
    Eenmalig betalen maar wel bestanden in bezit hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja dat blijft een moeilijke kwestie, want zoals met alle abonnementen betaal je uiteindelijk toch die 30.000 dollar wel. Het voordeel is dat je niet extra betaald als je nieuwe muziek wilt, maar het nadeel is dat je wel steeds opnieuw voor oude nummers moet betalen. Het is een moeilijke kwestie betalen voor iets wat niet je bezit wordt, maar van de andere kant heb je ook geen 30.000 dollar weg gegooid wanneer je ipod weer eens gejat wordt.

    Een wijs man (volgens sommigen, niet volgens mij :p) heeft wel eens gezegd: "Ieder nadeel heb z'n voordeel."
    Blijkt de man toch weer gelijk te krijgen.

    Ik denk dat het de toekomst gaat worden, misschien niet omdat dat het beste werkt, maar omdat we toch wel gedwongen worden uiteindelijk. En ach alles went toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk initiatief, maar of ze hiermee de populariteit van Apple mee kunnen inhalen vraag ik me af. De iPod en iPhone is de laatste tijd uitgegroeid tot een fashion merk. De witte oordopjes zijn op dit moment dan ook niet weg te denken uit het straatbeeld. Zelfs de kleding wordt er voor gemaakt (http://www.portablegear.nl/nieuws/1/4/5718/Quiksilver_ook_met_iPod-compatible_kleding.htm).

    Als deze dienst uiteindelijk voor alle mp3 spelers beschikbaar wordt gesteld is er een groot potentiegehalte. Apple zal niet snel in zee gaan met zunepass, want ze verdienen meer aan het verkopen van nummers.

    Zometeen even de gratis trail uitproberen. Misschien heb ik het helemaal mis en werkt het nog beter dan Spotify. Kan trouwens niet wachten op de iPhone app van Spotify waarschijnlijk ergens in augustus uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer, Zune 3.0 is niet beschikbaar voor Mac OSX. Wel zijn er wat vage post online over mensen die het aan de praat hebben gekregen. Het blijft dus afwachten wat het wordt. Vanavond rustig de tijd nemen om het uit te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je krijgt zo wel echt ontzettend dure nummers per saldo.. Als je ervoor moet blijven betalen. Niet iedereen download maandelijks zoveel dat het de 15 dollar ruim overstijgt. Dan is het toch beter om per nummer te betalen?

    http://www.apple.com/getamac/ads/

    Het is zo'n typische reactie op Apple..
    Ik betwijfel echt of het werkt, of de consument het van Microsoft pikt.. gezien Mac eerder was met dergelijke reclames .

    @geert jan, laat jij weten hoe de trial werkt? :p

    http://www.apple.com/getamac/ads/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vraag me af hoe veel mensen met een ipod daadwerkelijk AL hun muziek van Itunes plukken. Ik denk niet dat de populariteit van de Ipod zal afnemen omdat de nummers, verkrijgbaar op Itunes, zo duur zijn. Iedereen zal nog gewoon blijven downloaden en CD's rippen en die op zijn of haar Ipod zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel snel Zune bekeken, maar ik vind dat er wel veel mist. Gelukkig heeft het ook opties die wel leuk zijn en die ik graag in Spotify terug zie.

    Nadelen:
    -Heel heen en weer gesurf om via je Windows Live Account in te kunnen loggen op Zune.
    -Moeilijker te installeren dan Spotify. Hij moet nadat je het programma hebt gedownloaded nog meer downloaden en dat bijna elke keer dat je het opstart.
    -Draait alleen onder Windows XP of Vista
    -Onduidelijk of de trail. Nergens staat goed aangegeven hoe je de Zune Pass kan aanvragen.
    -Je haalt de nummers daadwerkelijk binnen op je computer. Hiermee is het kraakgevoeliger.

    Voordelen:
    -Met een Zune speler is mogelijk om offline nummers te luisteren.(maar met Spotify binnenkort op elke smartphone is dat voordeel van de baan).
    -Naast het abbonement kan je nummers ook kopen. Deze worden dan echt van jou en zo kan je na het aflopen van je abbonement doorluisteren.
    -Vergeleken met iTunes een stuk goedkoper.
    -Een online community gelinkt aan je Windows Live account. (Dus ook je MSN mensen kan je benaderen via Zune).
    -Zune laad ook alle liedjes die je al op je computer hebt staan Misschien leuk om ook in Spotify te integreren.

    Dat was een beetje alles wat ik erin kon vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vindt het grappig dat ze muziek nu willen verkopen via een soort Abonnement. Maar apple is niet te verslaan op deze manier. Ik denk dat veel mensen zullen denken ik hoef dit niet bij me rekeningen te hebben.
    Aan de andere kant heb je legaal een leuke verzameling aan muziek voor 1 prijs. Dit is voor veel muziekliefhebbers aantrekkelijk als zij legaal muziek willen. Maar nog steeds heeft bijna iedereen itunes en is iedereen gewend aan de gemakkelijkheid van apple.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik ben het met marlon eens.

    TROUWENS heel veel PC gebruikers hebben een hekel aan itunes, toch maken ze er gebruik van. Hoe zou dat toch komen.


    Ik download zelf redelijk veel via itunes, maar ook daar zitten veel haken en ogen aan.
    Die worden niet opgelost door een spotify of een zune.
    Als ze daar nou eerst mee beginnen en daardoor grotendeels van de PC gebruikers weer blij kunnen maken komen ze veel verder.

    ondertussen blijft apple nog steeds de koploper in deze industrie. de itunes store is nog steeds de grootste (tenminste de grootste legale).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 1: iTunes is echt een kut programma!
    2: windows is een kut programma
    3: ik betaal liever te veel dan met een player van microsoft te lopen.
    4: betrouwbaarheid van apple boven alles
    5: die zune player is er al een tijd en is echt een flop.
    6: heb je wel eens met die software van zune gewerkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ken je dat, van die old skool muziek? Heeft er iemand misschien nog oude limp bizkit tracks uit 1998?
    Ja ik heb Zune en ik heb die track nog steeds.
    WOoow echt.. ja echt
    Hij kost in de iTunes store $0,99. bij zune kost dat ding nu ongeveer....
    11 jaar a $179,88 per jaar = $1978,68
    En dat om een nummer van vroeger te bewaren? want als je niet betaald.. kan je hem niet meer spelen.

    Goeie service ja...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vindt dat het niet echt zal aanslagen. ik heb zelf een ipod en inderdaad voordat ik zelfs naar itunes ging had ik al een flinke bibliotheek met nummers staan. dus dan ga ik ECHT niet per maands steeds betalen om mijn muziek te kunnnen "behouden".
    En jah Itunes kan soms een kut programma zijn, maar ach op gegeven moment wend je deraan.
    Maar als ik dan leest dat bijvoorbeeld Zune alleen gebruikbaar is voor Windows XP of Vista. dat zal ik misschien nu geen problemen mee hebben, maar als ik dan lekker op vakantie ben in Colombia, zal dat wel een andere verhaal zijn.
    en ik denk ook ( wat de meeste hier ook van vinden) is dat Apple moeilijk is om te verslaan. Apple heeft toch iets wat de consumenten het blijft kopen, al (vind ik zelfs persoonlijk) echt soms een kutprogramma!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. om even feedback te krijgen van apple zelf check deze vid
    http://www.youtube.com/watch?v=thOBRe8-_W4

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wordt miss beetje hetzelfde als met mobiel bellen, eerst betalen per minuut en nu heeft iedereen een abbo, ook eerst hetzelfde met internet.
    kan misschien wel een toekomst in zitten, maar denk dat de meeste ipods vol zitten met torrent downloads of geripte cd`s

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De zune pass zou in ieder geval niks voor mij zijn. Ik wil liever muziek kopen en behouden, dan dat je betaalt voor iets wat niet echt van jou is. Soms gebruik ik itunes wel is. en als ik tussen de zune pass en itunes moet kiezen dan is de keuze voor mij snel gemaakt..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gepubliceerd: Woensdag 22 april 2009
    Auteur: Ernst-Jan Hamel

    'Muziekpiraten' kopen veel vaker muziek dan gebruikers die nooit iets illegaals downloaden, concludeert een Noors onderzoek.

    De BI Norwegian School of Management bekeek in de periode mei-oktober 2008 het muziekdownloadgedrag van meer dan 1900 internetgebruikers tussen de 15 en 20 jaar. Opmerkelijk genoeg geven de ondervraagden die wel eens illegaal muziek delen ook tien keer zoveel uit aan legale muziekdownloads als de groep die nooit iets illegaals downloadt. "Degenen die zeggen dat ze gratis downloaden zijn eigenlijk de grootste consumenten van betaalde muziek online", zegt onderzoekster Audun Molde tegen de Noorse krant Afterposten.

    Uit het onderzoek blijkt verder dat het nog niet zo slecht gesteld is met het koopgedrag van 15- tot 20-jarigen. Vijftig procent had in de onderzochte periode minimaal eenmaal iets gekocht bij een muziekdienst zoals bijvoorbeeld iTunes of Amazon. Zes van de tien jongeren kocht in dat halfjaar ook nog een cd. Gemiddeld kochten de jongeren 5,1 cd's. Platenlabel niet overtuigd

    Een Noorse woordvoerder van platenlabel EMI laat weten niet overtuigd te zijn door het onderzoek. "Dit is niet het definitieve bewijs dat gratis downloads zorgt voor een toename aan het aantal betaalde downloads, zegt hij. "De consumptie van muziek neemt toe, terwijl de inkomsten afnemen", aldus de woordvoerder.

    De Noorse studie onderschrijft een onderzoek uit 2006, nota bene uitgevoerd door Canadese belangenorganisatie voor de muziekindustrie. Uit dat onderzoek bleek dat p2p-gebruikers vaker cd's kopen dan mensen die niet downloaden. Downloaden zou dus geen negatief effect hebben op de verkoop van cd's of dvd's.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. het is altijd de rechtenkwestie. het kan denk ik (nog) niet anders. Ik denk dat onbeperkte muziek, gedownload of gestreamd die kleine bijdrage waard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ipods zijn sterk in overmacht, itunes zal het blijven winnen omdat je dat verrekte prog. nodig hebt om mp3's op je stylicoon te krijgen. Zune is bij voorbaat kansloos. We denken allemaal dat wij de ipod in ons zak hebben, maar Ipod heeft de gebruiker (miss zelfs wereld) in hun zak.
    En apple maar in de handjes wrijven. Btw itunes zou gek zijn als ze per maand een abonnement gaan aanbieden, omdat ze dan minder verdienen.

    Mijn Creative Zen werkt prima... en er zijn zat andere mp3spelers die prima werken. Ik vind Itunes echt een frustrerend programma, dus waarom ipods blijven kopen? omdat ze zo mooi zijn?? Wie ziet dat ding als ie in je broekzak zit.... Hierbij roep ik de hele wereld op om nieuwsgroepen/torrents, winamp te gebruiken en geen ipods meer te kopen :D

    BeantwoordenVerwijderen