dinsdag 5 mei 2009

The Long Tail (slot)

Onderzoeker Willem-Jan Prenger filosofeert vrijblijvend over The Long Tail: "Afgezien van de oplaaiende controverse of deze wel of niet bestaat, is duidelijk dat het verwerven van muziek, producten en productinformatie over verschillende - slecht waar te nemen - kanalen verloopt. De aankoopstatistieken van iTunes of Bol.com zijn maar een deel van de consumptie en uitwisseling van muziek. Het topje van de ijsberg mijns inziens. Ik zou de volgende stelling willen poneren: door deze multi-channel mogelijkheden om muziek te vinden en verkrijgen (en dat betekent niet altijd kopen...) neemt de smaakhorizon van veel mensen toe. Stel nu dat iemand houdt van artiest X, 5% van X koopt en de rest van zijn muziek krijgt of downloadt. En stel nu dat iemand door deze horizonverbreding, door social networks, maar ook Last.fm en andere tagging-achtige communities, naast X ook Y en Z leuk gaat vinden. En ook daar 5% van koopt. Dan heeft hij per saldo meer uitgegeven aan muziek!"

Dat zou machtig mooi zijn, Willem-Jan!

Sander Limonard is onderzoeker bij TNO en één van de auteurs van het onderzoeksrapport over de economische en culturele gevolgen van file sharing voor muziek, film en games. Dit rapport werd op Noorderslag '09 aan OCW-minister Plasterk gepresenteerd. Erwin haalt een paar interessante citaten uit dat rapport en weblogger Marie-José Klaver van NRC schrijft er ook over (Wouter Rutten van de NVPI wist niet hoe snel hij moest reageren!). Sander zegt over The Long Tail en de horizonverbreding die Willem-Jan suggereert:
"HET artikel op dit gebied is wat mij betreft dat van Anita Elberse, die ook in discussie gaat met Chris Anderson [= de auteur en 'uitvinder' van The Long Tail. Het artikel waar Sander naar verwijst is van Harvard Business Review en helaas niet vrij toegankelijk]. Eén van de conclusies: sociale aanbevelingen zijn niet de drijvende kracht achter marketing van niches. Het zijn vooral de partijen die het grote publiek bedienen, die mensen vanuit de 'head' de 'tail' insturen: eerst de video op MTV ontdekken, daarna op YouTube zelf on-demand bekijken." Norbert heeft dus toch gelijk?

Willem-Jan signaleert in zijn ogen iets belangrijkers: "De ethiek onder jongeren als het gaat om het betalen voor content en hoe dat zich ontwikkelt. Opvallend is dat zowel iTunes als de App-store voor de iPhone [zie deze serie posts over apps op EHPO] laten zien dat er behoorlijke omzetten gegenereerd kunnen worden. Wat ze gemeen hebben is het relatief lage prijspeil per eenheid. Er wordt gediscussieerd of €0,99 per track teveel of te weinig is, maar in vergelijking met een CD van €20 is het een laagdrempeliger medium. Gevoegd bij de laagdrempelige omgeving waarin je het enorme aanbod kunt aanboren lijkt het een businessmodel dat goed werkt. Apple heeft hetzelfde model losgelaten op software verkoop voor hun iPhone en ook in dat systeem, waar het prijspeil van kleine applicaties ligt tussen €0,79 en ± €7,99 en veel ook gratis is, wordt enorm veel gedownload. Hoewel het 'kleine' applicaties betreft, is het een heel ander prijspeil dan de gemiddelde shareware ($15 - $50).

Consumenten en zeker jongeren raken gewend aan de toegankelijkheid van een heel breed assortiment en lijken bij micro unit prices bereid tot betalen, al is het een klein percentage van hun totale collectie. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als door piraterij een voor hen merkbaar negatief effect op het aanbod ontstaat. Binnen een heel andere context ken ik een niche markt van games die bij software-ontwikkelaars uit de gratie was geraakt (hoge kosten, kleine markt). Nieuwe producten die nu ontwikkeld worden voor die niche worden gretig gekocht door die community, vooral uit 'sponsor-overwegingen'. Sommigen kopen het product zelfs meer dan eens; zij voelen de verantwoordelijkheid om als koper bij te dragen aan de continuïteit van dat kwetsbare marktsegment! Op fora wordt dit expliciet geventileerd en tot groepsnorm verheven."
Herkenbaar, op eerdergenoemde iDisk die ik deel met zo'n 70 mensen is dat ook de norm. Dit voorbeeld van Kyteman sluit daar ook bij aan. Vraag is even hoeveel bezoekers zich daar aan houden... Willem -Jan vervolgt: "Nogmaals, ik weet te weinig van de muziekindustrie om een parallel te kunnen trekken, maar kan me voorstellen dat een dergelijke ethiek zich onder muziekliefhebbers kan ontwikkelen als hun favoriete genre, ster of stijl dreigt te verdwijnen als gevolg van piraterij en dalende inkomsten."

Tot zover "een uit de losse pols geschoten antwoord", aldus Willem-Jan. "Weinig wetenschappelijk wellicht, maar ik vind het onderwerp te intrigerend om er niet op de reageren." Dank voor je persoonlijke maar niet minder interessante bijdrage, Willem-Jan. Wie nog verder wil lezen verwijs ik graag naar het artikel van Sander Limonard op Frankwatching, waarin hij ingaat op voorwaarden voor een haalbaar Long Tail businessmodel.

13 opmerkingen:

  1. hoe hoger de piek in de muziekindustrie, als je het nu hebt over omzet, verkoop of andere zaken, hoe dieper het dal er uit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...om even in deze termen te blijven, alles wat je doet (oorzaak), ook in de music business heeft een gevolg.
    Oftewel: als je The Long Tail strategie gaat nastreven als manager, heeft alles een "kop, midden en een staart". Ik denk alleen dat het heel belangrijk is dat je goed moet weten wat je doet en hoe je iets aanpakt. Door ervaring leer je steeds beter om te gaan met eventuele obstakels en deze in de toekomst te vermijden.

    Het artikel van Sander Limonard zegt hoe het er in het heden aan toegaat en wat de reacties en resultaten eventueel kunnen opleveren.

    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "We verkopen vandaag meer boeken die gisteren niet liepen, dan dat we vandaag boeken verkopen die gisteren een succes waren"...The Long Tail in een notendop?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij heb je als band/muziekmanager helemaal niet zoveel invloed op de lange dikke staart... dus vraag ik me af, hoe je iets na kan streven waar je geen invloed op hebt. Ik denk dat de longtail moet gezien worden als een flinke bonus boven op je directe fans/inkomsten, maar je moet concentreren op de dingen die je wil bereiken of maken als artiest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de Kyteman voorbeeld geniaal aansluiten op The long tail....vet mooi!
    @Paul: Ik ben wel van mening dat je invloed kan uitoefenen op de lange dikke staart! Je kan het stimuleren en simuleren zodat mensen ervan uit gaan dat het 'natural' is gebeurd, maar in feite heb je het aangewakkerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The Long Tail sluit naar mijn mening perfect aan bij de visie van Gerd Leonhard die met 8 voorspellingen de toekomst van muziek heeft voorzien. De Long Tail sluit hierin aan omdat het een van de voorspellingen verhelderd. De Long Tail draagt eraan bij dat muziek zich als water gaat gedragen.
    Leonhard stelde "Bigger Cake, Cheaper Slices."

    "Stel nu dat iemand houdt van artiest X, 5% van X koopt en de rest van zijn muziek krijgt of downloadt. En stel nu dat iemand door deze horizonverbreding, door social networks, maar ook Last.fm en andere tagging-achtige communities, naast X ook Y en Z leuk gaat vinden. En ook daar 5% van koopt. Dan heeft hij per saldo meer uitgegeven aan muziek!"

    Dit is precies de visie van Leonhard, volgens een essay in Music 2.0. Het gaat erom dat per saldo meer wordt uitgegeven aan muziek, en niet dat de consument alleen maar aan bijvoorbeeld "X" een klein percentage besteedt.
    Ik vind het ontzettend interessant, omdat je in feite de staart kunt gaan stimuleren/simuleren. (Ik ben het helemaal met Rokhia eens dat je het beetje bij beetje moet aanwakkeren, zodat het als spontaan op het pad van de consument lijkt te komen) Omdat je als muziekmanager toch juist wil dat artiest A t/m Z verkocht wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha kijk dit nou.. reacties schieten als paddestoelen uit de grond om maar een voldoende te halen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @2082347 :P Wel grappig ja. Ach hoort erbij.

    @Paul
    Ik denk dat je als manager in de muziek er alles mee te maken zal hebben. Als band ben je altijd bezig met vernieuwing of verbetering van jezelf. Heb je een one hit wonder gehad, dan zullen mensen je sneller vergeten, maar de kleine groep die nog wel geïnteresseerd is moet je muziek wel kunnen vinden. Bol.com met zijn wijde aanbod komt hier goed van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het valt me op dat one-hit-wonder-bandjes, zoals paul het noemt, na 1 hit opeens muziek gaat maken wat dan zogenaamd 'hun eigen stijl' is. vervolgens staan ze raar te kijken dat het niet aan slaat.

    alsof je na 1 hit bekend bent om je naam.. nee je bent bekend om je nummer.. dat jij het maakt komt toevallig zo uit.

    dus..
    eventueel een compilatie cdtje met genre gerelateerde bandjes? (ah.. maar hoeveel soorten hardcore-punk heb je..)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. voor de leek maakt het geen zak uit dat het alle 2 hardcore-punk is.. als het maar ongeveer hetzelfde klinkt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik vind dat je als manager zijnde, je inderdaad zoals Rokhia zegt het moet blijven stimuleren. want ook als je een one hit hebt gemaakt, maar de band willl toch doorbreken. dan zo toch je meer gaan concerteren hoe je dan langer in de picture blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 'het valt me op dat one-hit-wonder-bandjes, zoals paul het noemt, na 1 hit opeens muziek gaat maken wat dan zogenaamd 'hun eigen stijl' is. vervolgens staan ze raar te kijken dat het niet aan slaat'@Geert Jan en 2082347
    Ik heb het niet over die one hit wonders gehad. Ik beweerde dat je niet zoveel invloed hebt op de longe staart, en dat je je dus moet concentreren op de 'kop'. Als de kop goed is, komt de staart vanzelf. Net als de natuur, eerst het koppie en dan komt de staart naar buiten ;)

    @Rokhia
    Ik vraag me nog steeds af of je daarop invloed kan uitoefenen... als je de publiciteit in gaat, interviews, posters enz. dan doe je dat toch vooral om je nieuwe cd te verkopen of die laatste concert kaartjes. En concentreer je dus op de kop... het zal natuurlijk indirect invloed hebben op de staart maar ik ken geen manier waarmee je je concentreert op de staart... daarom blijf ik erbij dat je je moet concentreren op de kop.

    BeantwoordenVerwijderen