vrijdag 15 mei 2009

Hallelujah

Hieronder een aantal bijzonder goede versies van dit prachtnummer, oorspronkelijk geschreven door Leonard Cohen. De mening over de uitvoering van Lisa (X-Factor) laat ik graag aan jullie over. Is het wellicht slim om vanuit marketingoogpunt een dusdanig bekend nummer als 1e single uit te brengen? Er zou wellicht toch al te weinig tijd zijn om een fatsoenlijke single uit te brengen die goed past binnen het plaatje van de nieuwbakken artiest?



Alexandra Burke was de winnares van de X Factor 2008 in de UK en daar brachten ze hetzelfde nummer ook direct op single uit. Deze stond snel op 1 in de Britse hitlijsten is tot dusver de snelstverkopende single download. Binnen anderhalve was het nummer 105,000 keer gedownload. Naar aanleiding van dit succes werd de Jeff Buckley versie opnieuw op single uitgebracht, wat uiteraard een meer dan geslaagde vorm is van slim omgaan met je back catalogus. Hij bleef steken op de nummer 2 positie in de hitlijsten, na de nodige inspanningen van een ieder om Jeff Buckley op 1 te krijgen.

* Rufus Wainwright met Martha Wainwright and Joan Wasser KIJK

* DE versie van Jeff Buckley KIJK

* Een viertal sterk Noorse zangers onder aanvoering van Kurt Nilsen, ooit de winnaar van World Idol. Meer dan 11 miljoen views op Youtube! Dat is nog meer dan de 10 miljoen (!) views van Jeff Buckley KIJK

* Een hele andere interpretatie van Il Divo. Des te leuker om wel even te bekijken KIJK

Er zijn nog volop andere versies te vinden.

11 opmerkingen:

  1. Het is vanochtend ook al in het college besproken, maar het lijkt me zeker goed om vanuit marketing oogpunt een plaat als Hallelujah uit te brengen. Niet alleen voor de artiest zelf, in dit geval Lisa, is het makkelijk om van een bestaand nummer 'snel' een nieuwe hit te maken, maar zeker ook voor alle andere artiesten die deze plaat ooit hebben uit gebracht. Kijk maar naar de iTunes top 100 van dit moment: Hallelujah staat er 6x in met bovenstaande artiesten

    PS: de versie van Jeff Buckley blijft naar mijn mening echt de beste!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gebeurt bij mij niet vaak, maar ik vind in dit geval de cover ook mooier dan het origineel. Of eigenlijk, 2 covers. De cover van Jeff Buckley is geniaal, maar van de versie van Kurt Nilson en aanhang krijg ik elke keer meer kippenvel.

    Ik heb totaal geen X-Factor gevolgd, maar kan Lisa wel eigen nummers schrijven, of gaat ze alleen nummers die door anderen geschreven zijn zingen (a-la Marco)?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik twijfel er niet aan of ze haar nummers zelf gaat schrijven. Natuurlijk heeft ze nu een platencontract (bij uit mijn hoofd Sony??) en ik weet niet wat die managers ermee doen, en met haar, maar ga er van uit dat ze zelf haar nummers kan schrijven :P
    Daarnaast is het een zeer goede keuze geweest om dit nummer als 1e single te kiezen. Iedereen kent het al, het is meerdere malen gecoverd en zoals jullie allemaal weten staat het op nummer 1 in de hitlijsten, iTunes en noem maar op. Als zij een 'gewone, eigen' 1e single uit zou brengen, denk ik niet dat het zo zou aanslaan als dit nummer. Kijk naar de vorige winnaars van dit soort programma's: de singles waren naar mijn mening saai, standaard en niet erg boeiend. Dit nummer slaat ontzettend goed aan en is voor Lisa denk ik een goede opzet geweest om haar komende platen goed neer te zetten in de muziekindustrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk is het marketingtechnisch slim maar vooral 'veilig' ofwel makkelijk om dit nummer uit te brengen. Juist doordat het veel gecoverd is kennen veel mensen het en de doelgroep die naar Xfactor kijkt zal het waarschijnlijk niet uitmaken of ze steevast het nummer nazingt of dat ze er nog een eigen twist aan geeft.

    Wanneer je naar Lisa zelf kijkt, denk ik niet dat het een goede zet is geweest dit nummer als eerste (uberhaupt niet) single uit te brengen. Ik vind allereerst niet dat het bij haar past, daarbij zegt ze juist in de intro dat ze hier wel 'haar eigen ding van kan maken', wat ik niet terug hoor in haar versie.

    Mijn advies zou zijn; stap niet in dezelfde val als al die idols/xfactor en nog meer van die onzin talentprogrammas kandidaten, doe niet wat je wordt opgedragen, maar focus op wat je zelf leuk vind, dan ben je zo je x-factor jasje kwijt. Je kan beter meer tijd in de eerste single steken, dan de veilige manier te kiezen. Zo benader je je doelgroep die je uiteindelijk wilt bereiken, het beste.

    Verder, helemaal mee eens, de versie van Jeff is en blijft de beste.

    Bekijk de versie van Amanda Jenssen, begin op 2.20. www.youtube.com/watch?v=vAg5ZOZfVLo
    Kan je nog even lachen.

    Jovanka

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om maar eventjes op Jovanka te reageren, Amanda maakt het nummer wel eigen. Wat dan opzich wel weer een verkloting van het nummer is, but you can't blaim a girl for trying ;) ze krijgt wel een staande ovatie van de jury.

    Dan daarbij vind ik het een mooie uitvoering van Lisa :P van Jeff Buckley, Sheryl Crow, Bob Dylan, Kate Voegele, en ja zelfs de shrek song.

    Als je een nummer gebruikt om (uberhaupt) je bekend te maken, waarom niet. Laten we afwachten wat en of ze nog meer te bieden heeft, dan alleen een pretty voice en mooie haren.

    Genoeg nu hierover! Wat doen de statestieken van Jan Smit met de break up?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh, Elise 't nieuws gekeken? Meen me te herinneren dat ik het nieuws zat te kijken en dat Jan & Yolante 't nieuws haalde! Er gebeuren toch wel interessantere dingen dan een break-up. Ging de CD verkoop van Jantje niet zo goed dat er even publiciteit nodig was :P

    Back on Topic: Ik vind het zeer zeker een goede keus Halleluja uit te brengen en volgens mij is deze dame de eerste talentenjachtwinnares die misschien wat ik huis heeft. Maar kijkend naar alle voorgaande winnaars van Idols & X-factor zal ze snel vergeten zijn als ze niet met iets goed op de proppen komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind de uitvoering van Lisa wel mooi om te horen, hoewel ik t origineel beter vind..
    natuurlijk is de keuze van dit nummer qua marketing goed gekozen.
    maar ik had Lisa liever een ander nummer zien doen, iets wat meer bij haar past inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ffs wanneer krijgen we nu eens cijfers terug? als je wil dat we ook nog eens herkansingen maken, maak even aan dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We wachten onderhand al 3 weken op resultaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben het met Fulco eens dat je niet zomaar een single goed kunt lanceren (alhoewel, vaak zijn de simpele nummers dé hits)

    Ik vind het een goede keuze om dat nummer als eerste single uit te brengen, maar wat dan weer jammer is is dat mijn broertjes denken dat de versie van Lisa (X Factor) de eerste versie is. Dat het haar nummer is. En dat is het natuurlijk niet!

    Ik merk dat zij een hele andere kijk hebben op muziek (net zoals in het boek "The Future of Music" door Leonard Cohen), Muziek als water... zij zijn de internet generatie, ze downloaden van alles, zetten het op hun mobiel onder allemaal vage codes (niet altijd: artiest en nummer)
    en het verspreidt zich op die manier van persoon tot persoon. Muziek is gewoon voor erbij... Wat vinden jullie hiervan?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is marketing technisch misschien slim om een bestaand nummer uit te brengen maar je moet wel oppassen met welke song je uitbrengt. Er zijn songs die nauwelijks te goed coveren vallen. Omdat Hallelujah al zo vaak is gedaan is goed een goede keus omdat iedereen het al van iemand kent. Ik vind het knap gedaan maar ik zie wel liever een leuke zelfgeschreven song, hoewel dat soms moeilijk is bij Idols/Popstars..

    Ik vind nog steeds het origineel en de versie van de gebroken Jeff Buckley het best!

    BeantwoordenVerwijderen