vrijdag 4 september 2009

Nieuwe Ronde

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Vanochtend zijn we begonnen met Muzieklandschap deel 2 met ondermeer de komende weken Grote Jongens & Boevenstreken, MTV, Boy- en Girlbands (En Britney), Excessen en Gekke Verhalen en de Napster Case. Vanochtend hebben we ondermeer al gekeken naar wat 'Grote Jongens' uit de Nederlandse muziekindustrie werkzaam bij diverse management- en bookings agencies.


David Geffen met Bill Clinton

Je kan ook HIER de Modulehandleiding voor Muzieklandschap 2 downloaden.

12 opmerkingen:

  1. Het jaar begint goed.. Tof dat je ff samenvat wat 'r is gedaan, dan kan ik er toch nog over meedenken.. OT: de muziekindustrie is veel te laat geweest met protesteren tegen illegale verspreiding van copyright beschermd materiaal. De Napster zaak was een wanhopige poging nog te redden wat er te redden viel. Met de komst van de PC naar de huiskamer van de gewone man en de mogelijkheid om digitale informatie te kopiëren, had men aan kunnen zien komen dat vroeg of laat de mogelijkheid zou gaan ontstaan om muziek te verveelvoudigen. Napster bleek een hydra: voor elk P2P netwerk dat werd gesloten kwamen er 10 terug. De afwachtende houding van de grote platenmaatschappijen heeft de verkoop van materiaal mede de das omgedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb nu al zin in de napster case, misschien kunnen we lars ulrich uitnodigen om te zeggen wat er precies zo slecht is aan Napster! haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja de meest gehate man in rock en roll sinds de beste man even napster een rechtzaak aanspande

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @René - Het probleem is niet meer in de hand te houden want het is er eigenlijk altijd al geweest. Het is iets van de laatste jaren (eigenlijk sinds die aanklacht van Napster) dat het in het nieuws komt en dat mensen er kennis van krijgen.

    Vroeger, toen het internet nog niet zo snel/gewoon was, kwamen de cd's (en later dvd's) met illegale software en muziek via de post binnen (twilight bijvoorbeeld)

    Is het tegenwoordig niet zo dat het kopen van een cd meer moeite kost/handelingen zijn dan het downloaden van een album? Ik download binnen 5 minuten een cd waar ik, als ik naar de winkel moet gaan en moet gaan zoeken ect, ik misschien wel een uur kwijt ben (en daarbij wil ik vaak maar 1 nummer van een cd hebben).

    Ik denk dat er geen oplossing is tegen illegale downloads maar misschien moeten de cd-boxes aantrekkelijker worden? shirts, posters, ect. (niet echt haalbaar though)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Renne & Marcel: De afwachtende houding van de platenmaatschappijen was niet bepaald bevorderlijk, maar vrije verspreiding van muziek was sowieso al niet vermijden.

    De platenmaatschappijen hebben uberhaupt een business gecreëerd, die naar mijn mening nooit de bedoeling kan zijn geweest. Wanneer je met kunst (muziek) zoveel mogelijk geld probeert te verdienen (zie de miljoenen die rond zijn gegaan in de jaren '60 en '70) ben je gewoon een kapitalist en had je net zo goed in hamburgers kunnen handelen. Het product maakt dan toch niet uit.

    Wil je fysieke muziek nog verkopen zul je het inderdaad wat aantrekkelijker kunnen maken, maar de echte liefhebbers blijven het toch wel kopen. Ik denk dat men zich niet meer vollop moet richten op het fysieke product. Platenzaken worden speciaalzaken. De echte fans kopen daar af en toe iets speciaals en de rest plukken ze van internet. Vergelijkbaar met dat je meestal brood koopt in de supermarkt, maar toch af en toe iets verder reikt en een écht, lekker brood haalt bij de bakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iedereen heeft het natuurlijk weer over dat illegaal downloaden. opzich blijft het een goede onderwerp. maar eerlijk te zijn heb ik toch meer interesse in de Grotejongens&Bovensterken. Dat is toch iets waar ik zou graag meer over willen weten en eventueel iets van leren. wat dat gedoe over internet, heb ik eerijk gezegd al te váák gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik kan me helemaal vinden in de reactie van Tatiana. Het internet is slecht/internet is goed verhaal ken zelfs ik nu wel. wie weet kunnen we nog heel veel leren van die grote jongens met hun boeven streken. En onze normen en waarden wat betreft de muziek industrie en zelfs het gewoone leven wel bijstellen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk valt er wat te leren van die verhalen; dat neemt echter niet weg dat de situatie rond het illegale downloaden nog hartstikke actueel, en belangrijk is. Om dat aan de kant te schuiven is, omdat we het er al (vaak) over gehad hebben, zou dom zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind juist de hele combinatie boevenstreken/internet interessant! Aangezien internet toch nog redelijk in haar kinderschoenen staat, denk ik dat er nog een paar 'boefjes' goede zaken kunnen organiseren. En dat zal heus niet allemaal etnisch verantwoord gebeuren. Als je nu al uitgekeken bent op de ontwikkelingen online, ga je een hoop mislopen imo.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik wil het niet zeggen dat we aan de kang moeten schuiven. maar het is gewoon dat het soms lijkt dat het alleen maar daar over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Tatiana- Ik snap wel wat je bedoeld maar het zijn toch juist de grote jongens die hier de hakken in het zand zetten dus indirect hebben we het juist over deze groep.

    @All- Misschien is het wat om zelf ook een blogspot te starten als MuM groep waar we het kunnen hebben over andere zaken, zoals de grote jongens, omdat dit blog vrij stil is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Marcel - Goed idee wat betreft een MuM blog starten o.i.d. Ik kwam hier weer eens kijken, omdat ik dacht veel gemist te hebben, maar het ligt inderdaad een beetje stil.
    Er waren toch wel een aantal ontwikkelingen (Marco, TEG, de piraten partij in Nederland etc. etc.) die me interessant leken om hier over te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen