The Long Tail: we raken er niet over uitgepraat! Directe aanleiding voor Deel 7 in deze serie is het bericht op Wired dat The Long Tail tóch lijkt te bestaan. Tenminste, dat zegt Madeleine Milne van eMusic, een in onafhankelijke en DRM-vrije muziek gespecialiseerde site. Met meer dan 5 miljoen tracks in haar winkel lijkt Madeleine recht van spreken te hebben en haar uitspraken staan volstrekt haaks op het eerdergenoemde onderzoek: ze beweert dat 75% van haar catalogus minimaal 1 keer over de digitale toonbank ging en zegt dat dat vooral komt doordat eMusic geen standaard Top 40-materiaal verkoopt, de bezoeker informeert met zinnig redactioneel commentaar en gebruik maakt van verregaande Web 2.0-technieken. "eMusic is the long tail", aldus Madeleine.
Boeiend! Onderzoeker Willem-Jan Prenger weet naar eigen zeggen niet veel van de muziekindustrie en de (online) verkoop van muziek, maar vindt de discussie over The Long Tail uiterst boeiend. Hij reduceert het belang van zijn bijdrage direct: "Ik ben gespecialiseerd in de relatie tussen jongeren, mediagebruik en de impact die dat heeft op hun leergedrag. Dat raakt aan overig gedrag, maar zaken als muziekconsumptie en bestedingspatronen zijn niet de kern van wat ik zoek en vind bij mijn onderzoek. Ik waag me dan ook niet in de Long-Taildiscussie over businessmodellen in de muziekindustrie en veranderende distributiemodellen. Als ik me in de stijd meng, zit dat meer op theorette- dan op theorie-niveau :-)."
Theorette is prima wat mij betreft, Willem-Jan! Hij vertelt vanmiddag, in het laatste deel van deze serie, verder.
There u go.....THE PROVE! Het werkt en dus bestaat het! Verder over Willem-Jan; vecht gewoon lekker mee :P....
BeantwoordenVerwijderenInterresant om te zien dat als je geen top 40 muziek aanbied dat de longtail duidelijker is. Niet erg verassend opzich top 40 publiek lijken mij in de regel trend volgers.
BeantwoordenVerwijderen