Een jaar na de Amsterdamse vestiging is nu ook Boudisque in Utrecht verdwenen. De winkel is failliet.
Van der Veen vertelde vorig jaar dat de winkel in Amsterdam ten onder ging aan de concurrentie met het internet. “Het is mooi dat het rondje Boudisque warme gevoelens bij mensen opwekt, maar dat is helaas precies waar de schoen wringt: voor veel mensen is het nostalgie”, zei hij over de sluiting in Amsterdam.
Van der Veen vertelde vorig jaar dat de winkel in Amsterdam ten onder ging aan de concurrentie met het internet. “Het is mooi dat het rondje Boudisque warme gevoelens bij mensen opwekt, maar dat is helaas precies waar de schoen wringt: voor veel mensen is het nostalgie”, zei hij over de sluiting in Amsterdam.
De winkel in Utrecht kon in eerste instantie wel open blijven, omdat het filiaal een grote afdeling klassieke muziek had, die een oudere doelgroep trok. Dat gold ook voor aanzienlijke afdelingen wereldmuziek en films. Popmuziek verkocht Boudisque in Utrecht ook. Met name metal- en gothicliefhebbers vonden bij Boudisque een ruime selectie.
De zaken van Boudisque hadden de laatste jaren te maken met een omzetdaling van 10 procent per jaar.
Is de sluiting inderdaad zoals Van der Veen zegt een gevolg van de concurrentie met het internet? Heeft de platenzaak nog uberhaupt wel toekomst? En zo ja, hoe dan? Moet deze zich juist specialiseren in bepaalde soorten muziek, in speciaal product of juist het assortiment verbreden met andere productgroepen?
Naar mijn idee heeft het o.a. te maken met een wisselwerking. In die zin dat bands merken dat de cd verkoop hard achteruit gaat door het kunnen downloaden van cd's via internet. Daardoor wordt er minder tijd/geld gestoken in het maken van een cdhoes + boekje. Het laatste album dat ik heb gekocht had niet eens een boekje en bestond simpelweg uit een kartonnenhoesje, met daarin een stuk plastic om de cd in te drukken. Er valt geen boekje uit te pluizen en ik krijg ook niet het idee dat de band moeite heeft gedaan om er iets van te maken... voor mij gaat dan de hele lol van naar de cd winkel fietsen en eindelijk dat album kunnen kopen er wel een beetje af en download ik dan net zo lief via internet.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat een platenzaak zeker nog wel toekomst heeft, maar dan moet er ook wel iets bijzonders te kopen zijn.
Platenzaken zullen altijd wel blijven bestaan, maar zullen zeker, naast de cd's/dvd's/games/dingen, meer moeten aanbieden om een vaste groep klanten te behouden. Dit kan in de vorm zijn van sfeer (het Oor in Hilversum vindt ik hiervan een goed voorbeeld), kennis of een bredere productenaanbod.
BeantwoordenVerwijderenDe beste manier om mensen naar de platenzaken te krijgen lijkt mij zeker het aanbieden van een sociale plek waar je mensen kan ontmoeten waarvan je kan leren of je gezellig mee kan kletsen. Ouderwets mixtapejes maken met je favoriete muziek zou ook een leuke toevoeging zijn aan een platenzaak.
De goedkope hoesjes waar je (Julia) het over hebt zijn digipacks. Geloof het of niet: deze zijn over het algemeen duurder om te laten maken dan een ouderwetse jewelcase:P Het duurt zelfs langer om ze te laten maken, omdat het hierbij ook gaat om verschillende coatingen die over het hoesje worden gespoten en het lijmen van dat lelijke plastic dingetje wat als tray moet doorgaan.
Je hebt helemaal gelijk dat een boekje een toevoeging geeft aan het album, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik alleen in het boekje kijk als ik het dan ook echt een goede plaat vind.
Digipacks duurder om te laten maken? Ik zeg, zonde van het geld! Ik koop ook op dit moment alleen nog maar albums als ik 'm echt super goed vind, en dan is het erg jammer als er niet wat extra's bij zit. Het gaat natuurlijk om de muziek die op de cd staat, maar het is altijd leuk om te zien als een artiest wat extra tijd/moeite heeft gedaan om er iets origineels van te maken.
BeantwoordenVerwijderenEen platenzaak moet misschien meer een belevenis (wat een verschrikkelijk woord) worden of er inderdaad een sociale plek van maken. Er in ieder geval voor zorgen dat het meer waarde krijgt en interessanter wordt om daar je plaat te kopen, dan "saai" met 1 klik op je muis.
Tuurlijk moeten de artiesten er iets meer moeite voor doen, maar voor beginnende bandjes is dit gewoon nog niet weggelegd. Vaak zijn de oplagen te klein om er iets "speciaals" (afgezien van de muziek dan) van te maken. Artiesten moeten ook wel uitkijken dat ze niet te ver gaan in het "speciaal" maken van een album.
BeantwoordenVerwijderenNeem nou Ten (album van Pearl Jam). Geweldige muziek en zeker een van de beste bands die nog bezig is met muziek maken. Wat doen ze nu. Brengen ze het album opnieuw uit in 4 verschillende versies.
1. Originele album
2. Legacy edition
3. Deluxe edition
4. Collectors edition
Als echte Pearl Jam fan zou ik ze allemaal willen hebben, maar wat heeft het nut om 4x hetzelfde album te kopen voor de verschillende extra's?
Sommige artiesten weten gelukkig wel wat we willen:D neem nou bijvoorbeeld de special edition van In Your Honor van de Foo Fighters. Deze was welgeteld 5 euro duurder toen hij uitkwam, maar je kreeg er (volgens mij) anderhalf uur aan film bij waar in werd uitgelegd hoe het album tot stand was gekomen en hoe ze speciaal daarvoor een studio hebben gebouwd.
Jammer is alleen: waarom kan dit niet in een versie gedouwd worden? Een special edition kan toch ook gewoon de normale edition zijn:P
Kyteman liet van zijn album deze prachtige speciale box maken: http://blog.raween.nl/wp-content/uploads/2009/02/480700599_6_l19r-234x300.jpg. Niet de goedkoopste oplossing, maar Niels kan je verzekeren dat deze als warme broodjes over de toonbank gingen..
BeantwoordenVerwijderenMaar waarom zou ik nog de platenzaak gaan? Binnen enkele seconden heb ik mijn muziek legaal binnen via o.a. iTunes en anders wel via een torrent website. Wil ik echt nog het fysieke product (de cd) hebben bestel ik deze toch wel via Bol.com. Dan hoef ik niet naar de winkel toe te gaan en ligt deze morgen op mijn deurmat. Betalen doe ik via iDeal.
Plato Utrecht heeft overigens een prachtige nieuwe winkel in de Voorstraat geopend. Met volop aandacht voor vinyl.
Ik weet niet of het voor de vooruitgang van de CD verkoop werkt als er iets wordt toegevoegd (een belevenis) aan de platenzaken, zoals eerder vermeld wordt.
BeantwoordenVerwijderenZo kan je bij de Plato een concert bijwonen van een artiest die bezig is met een promotietour van zijn album.
Door deze concerten in de Plato kan de CD verkoop van de betreffende artiest wel iets verbeterd worden maar ik denk niet dat dit effect heeft op het verkopen van cd's in het algemeen.
Daarvoor zou toch de (illegale) download afgeschaft moeten worden.
Áls ik een cd download is het puur om te kijken of ik het een toffe cd vind want ik zal in feite geen cd kopen van een artiest waar ik nog nooit van gehoord heb.
Maarja, ik denk dat je muziek ook kan verspreiden of ontdekken op een andere manier.
Zoals youtube. Of je gaat eens socializen bij een van je vrienden om muziek uit te wisselen.
En zeker niet onbelangrijk: waarom hebben we anders last.fm? :)
De grote vraag: Wat vind je persoonlijker belangrijker? De belevenis of het product. Het product is overal te vinden op het internet, maar de sfeer, de koffie en het beluisteren van andere muziek die je nog niet kent kan in de platenzaak.
BeantwoordenVerwijderenDe oudere generatie en grote schare tieners zal waarschijnlijk toch gaan voor de belevenis. Ookal doktert internet steeds meer in. Internet zal nog een lange tijd moeten wachten voordat het volwassen is en vertrouwd wordt door de meerderheid van het publiek.
Wat is er trouwens niet leuker dan naar een platenzaak te gaan (als je geld over hebt) en te vragen of zij nog muziek hebben wat op jouw favo artiest lijkt.
De originele platenzaak is eigenlijk al een beetje verdwenen denk ik. Wat er nog over is zijn multi-media winkels zoals freerecordshop.
BeantwoordenVerwijderenGeert, ik ben het met je eens over de ervaring die je krijgt, als je in een platenzaak lekker naar nieuwe albums gaat zoeken, maar doordat de gemiddelde multi-mediastore (dus niet de echte platenzaak) haar assortiment beperkt tot vrijwel alleen top 40 artiesten, ben ik toch afhankelijk van het internet om een cd'tje te scoren.
Bestellen via site's als bol.com, ebay en cosmox werkt voor mij dan ook prima.
Downloaden van songs doe ik alleen om de artiest te leren kennen, als ik hem goed vind koop ik de boxed cd.
Hans Parleviet gelooft wel dat het vergroten van de sfeer de platenzaak gaat redden:
BeantwoordenVerwijderenHans Parlevliet was het zat, die uitsluitend negatieve berichten over het einde der tijden van de platenzaak. Zodoende bedacht de eigenaar van Velvet Music in Leiden een ‘heel nieuw concept’ voor zijn zaak, en wel die van ‘ontmoetingsplek’, waar muziekliefhebbers onder het genot van een kopje koffie kennis kunnen maken met nieuwe cd’s en elkaar.
Uiteindelijk hoopt Parlevliet natuurlijk ook dat dit concept de verkoop van cd’s in zijn zaak een flinke boost geeft. “Het gaat om een hele nieuwe beleving van het kopen van muziek”, zo zegt hij. “De platenzaak heeft heus wel toekomst, als je maar wilt investeren, juist in tijden als deze. Hier in Leiden is het tot nu toe meegevallen met de terugloop van cd-verkoop. Maar ik realiseer me ook wel dat je iets nieuws moet verzinnen om in de toekomst te kunnen concurreren met de groeiende online muziekindustrie.”
Bron: 3voor12.nl - 6 maart '09
Volledig artikel: http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/41604554
Ik betwijfel of de beste man het gaat redden. Waarom zou ik daar heen gaan? De verkoper heb ik niet meer nodig aangezien ik alles aanbevolen krijg bij MySpace, Last.fm en Imeem.com. Ook check ik veel liever even mijn favo platenlabels voor nieuwe signings. Doordat iedereen deze aanbevelingen krijgt weet iedereen evenveel als de verkoper en daardoor heb ik hem ook niet meer nodig om te praten over nieuwe bands.
CD's koop ik liever bij shows bij de merchandising stand om ook nog even met de artiest te babbelen. Aangezien optredens het grootste gedeelte van de inkomsten zijn touren de bands ook, uitzonderingen daargelaten, veel.
Is het niet een stukje nostalgie wat we los moeten laten? Alhoewel er nu nog veel mensen voor de sfeer en het gevoel gaan, gaat dat denk ik snel veranderen zodra de digitale toegang nog groter wordt. Kijk naar de ontwikkeling op het gebied van een "muziekabonnement": http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/41731460
Om na te gaan of de platenzaak nog een toekomst heeft, kunnen we misschien beter kijken naar de cd als product. Laten we eerlijk zijn, de cd als formaat om muziek te beluisteren, is niet meer van deze tijd. Het eerste wat ik doe na het aanschaffen van een album is de tracks meteen naar de ipod importeren - de cd zelf verdwijnt dan in het cd-rekje en begint stof te vangen. Natuurlijk is de kwaliteit van een cd-opname meerdere malen beter, maar tenzij ik het plaatje op een feestje wil draaien, is een digitale versie veel praktischer.
BeantwoordenVerwijderenIn het boek 'The Future of Music' wordt er een vergelijking gemaakt met de film, game, en softwareindustrie. Ook deze sectoren hebben te maken met illegale verspreiding van hun product, maar toch hebben zij er relatief weinig last van. Waarom? Omdat zij hun product steeds vernieuwen, Je koopt niet alleen een film maar ook 'The making of...', extra scenes en dergelijke achtergrond informatie. Ook software wordt vaak genoeg geupdate om mensen de nieuwste versie te laten kopen. Een quote:
'The bottom line: customers do what they think is right for themselves, and no amount of arm-wrestling or heavy-handed litigation is going to convince them otherwise. The only thing that works is added value.'
Een cd is weliswaar veel moeilijker om te gaan vernieuwen. Populariteit van de cd was eigenlijk meer te danken aan het feit dat het toentertijd de makkelijkste manier was om muziek mee af te spelen en te verspreiden. Een vernieuwing van vinyl dus. Waarom zouden we het verlies van de cd moeten betreuren, nu er een andere tijdperk is aangebroken, en muziek op een toepasselijker manier gedistribureerd kan worden??
Dit zal dan wel op neerkomen dat er geen plek meer is voor de platenzaak. Geen wonder dus dat de meeste platenzaken nu al veel meer ruimte geven aan andere producten (o.a. merchandise, games, mp3-spelers). Is het dan nog een platenzaak te noemen? Ik betwijfel of zogenaamde beleveniswinkels erg in trek zullen zijn. Nieuwe muziek ontdek ik veel makkelijker via internet, en mensen met dezelfde muzieksmaak tref ik bij concerten. Welke toegevoegde waarde kunnen deze zaken ons dan nog bieden?
O ja...kwaliteit van de opname schijnt ook niet meer van belang te zijn!
BeantwoordenVerwijderen>>> http://www.dag.nl/multimedia/jeugd-houdt-slechte-muziek-letterlijk-239896
http://www.youtube.com/watch?v=om-37PJzIPM
BeantwoordenVerwijderenVorig jaar ging het nog blijkbaar goed met de vinyl industrie alleen hoorde laatst dat Record Industry, grootste platenperser van Europa en gevestigd in Haarlem, toch wel moeilijkheden heeft.
Misschien is het omdopen van een platenzaak naar een nostalgie-platenzaak een idee. Iedereen gaat vroeg of laat toch weer opzoek naar die heerlijke oude muziek die "nergens" meer te krijgen is.
@Jenna
Het maakt mij eerlijk gezegd ook niet veel uit of het een mp3 is of een plaat, maar je hoort het verschil zeker wel. Sommige bands zou ik liever op vinyl hebben dan op mp3. Vinylrips opgeslagen als Flac zijn zeker goed te beluisteren en beter dan mp3 of cd vind ik persoonlijk.
Ik denk dat de platenzaak altijd zal blijven bestaan. Misschien niet in de huidige vorm(die is in mijn ogen een beetje achterhaald). Maar denk aan een community, een digitale muzikale belevingswereld o.i.d.
BeantwoordenVerwijderenDe enige manier om met de steeds vernieuwende muziekscene mee te groeien, is door zelf vernieuwend te zijn.
P's
Voor mij werken platenzaken niet meer, Het aanbod is te smal en mijn smaak te raar.
BeantwoordenVerwijderenToch mis ik de platenzaak wel, daarom is het idee van een nostalgie platenzaak opzich best leuk. Dit is echter dan een café en geen CD retailer.
CD's verkopen heeft volgens mij geen toekomst meer. Het lijkt mij wel verstandig om online AIFF files aan te gaan bieden ipv MP3, al is dat wel voor de geduldige downloaders onder ons (+/- 10mb per minuut muziek).