"Trying to sell overpriced plastic discs to people who have ubiquitous online acces to the entire vault of music will be like to sell snow at the North Pole"
- Gerd Leonhard, The Future of Music
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
De muziekindustrie is het afgelopen decennium zeer ingrijpend veranderd, vooral onder invloed van digitale ontwikkelingen en veranderd communicatie- en consumentengedrag. In een nieuwe omgeving en context veranderen ook onze behoeften en daaraan zal de industrie zich moeten aanpassen. Wat wordt jouw rol?
Misschien niet helemaal aansluitend, maar kijk eens the Gruen Transfer (http://www.abc.net.au/tv/gruentransfer/) aflevering 3 van seizoen twee over het verkopen van water aan de consument. Leuk uitleg over het precies verkopen van hetzelfde product op een andere manier. Leuk om te merken dat het bij mensen vaak meer om de verpakking gaat dan om de inhoud.
BeantwoordenVerwijderenBinnenkort komt er een site (of hij is er al) van kassa waarbij producten opstaat die precies hetzelfde zijn, maar onder een andere naam worden uitgebracht.
In de muziek een goed voorbeeld het best of album van the scorpions dat onder 3 verschillende namen is uitgebracht.
Conclusie: als de cd makers ervoor zorgen dat de verpakking in orde is en dit beter aanprijst wil iedereen echt wel die paar euro extra op bol.com betalen voor het fysieke cd'tje
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die prima willen betalen voor muziek, alleen geen bedragen van +/- 20 euro voor een Cd.
BeantwoordenVerwijderenWat mij een prima oplossing hiervoor lijkt is een database met muziek van allerlij labels. Om bij die database te kunnen moet de gebruiker abonnementsgeld betalen. Dus voor een vast maandbedrag onbeperkt binnenhalen, legaal.
Ik zeg dikke prima.
Alleen wel vervelend dat je dan ook min of meer verplicht bent iedere maand muziek te kopen.
BeantwoordenVerwijderenDe prijs is idd wel een probleem 20 piek voor een cd'tje met meestal 10 tracks is wel erg veel, maar de kwaliteit is altijd een stuk beter dan mp3.
Sneeuw verkopen op de noordpool kan nog steeds, mensen kopen ook nog gewoon spa blauw.
kwaliteit is dus voor sommigen nog steeds belangrijk.
Lees het volgende van Gerd Leonhard (The Future of Music). Jullie snijden al een punt aan waar we het over een paar weken uitgebeid over gaan hebben:
BeantwoordenVerwijderen"There’s only one thing: we MUST stop asking the consumers to fill up their bath tubs with Evian, or to use Pellegrino to boil pasta – they have already discovered the tab water! So let’s just sell them tap water, via cheap flat fee deals, AND the Pellegrino, as well – and this does not equal a flat-out, whole-sale devaluation of music; quite the contrary. Ubiquity is a very powerful thing, and will create a nice pool of money for all involved parties – a pool which will only be the very first starting point for a much increased monetization of music."
Het ziet er inderdaad naar uit dat we naar een abonnementsvorm gaan doen. Een goed voorbeeld met een ontzettende grote catalogus is www.spotify.com
Toch maak ik me met het "music like water" model wel zorgen dat het voor beginnende artiesten zeer moeilijk wordt om nog wat te verdienen. Het lijkt me niet ondenkbaar dat grote gevestigte namen zo'n groot gedeelte eisen van de door de consument betaalde flat fee dat er voor de kleinere spelers (waar er veel meer van zijn) nauwelijks iets overblijft om te verdelen.
BeantwoordenVerwijderen