Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
De muziekindustrie is het afgelopen decennium zeer ingrijpend veranderd, vooral onder invloed van digitale ontwikkelingen en veranderd communicatie- en consumentengedrag. In een nieuwe omgeving en context veranderen ook onze behoeften en daaraan zal de industrie zich moeten aanpassen. Wat wordt jouw rol?
Prachtig voorbeeld van het vrijwillig opgeven van je privacy:P Eigenlijk zorgen we er dus zelf voor dat de we minder privacy hebben dan we denken en hoeven we niet te klagen over het bekijken van e-mails door de overheid, want we posten zelf ons leven op twitter, hyves, facebook, etc...
BeantwoordenVerwijderenWerkgevers kijken al vaak naar je hyvespagina om te kijken of je geschikt bent. (zie: http://www.ad.nl/multi-media/2116605/Niet_alleen_voor_vrienden.html)
Sterker nog, Marco Derksen van bedrijf Marketingfacts heeft al zijn 8 medewerkers via Twitter gevonden.
BeantwoordenVerwijderenHoe zou je Twitter in je eigen voordeel (Personal branding!) kunnen gebruiken?
Ik denk dat Twitter zeker kan bijdragen aan promotie van bands. Het is leuk voor de twitter-users om te weten wat een artiest aan het doen is. Door twitter kan je een artiest helemaal volgen en weet je wat hij of zij aan het doen is. Dit zal voor degene die de artiest volgt leuk zijn. Het is persoonlijker dan 'gewoon naar een website gaan' om te kijken wat ze aan het doen zijn.
BeantwoordenVerwijderenDaarnaast kan je als label of boeker artiesten vinden via twitter om zo aan klussen te komen.
Ik geloof graag dat er genoeg mensen uit de muziek industrie op twitter zitten om nieuwe bands te ontdekken.
Je kan best Twitteren om werk te vinden (zoals het voorbeeld van Marco Derksen en de artiestenlabels) maar die kans is zeer klein.
Daarnaast bestaat er ook nog persoonlijk contact.
Ik vind dat namelijk veel beter. Zo kom je er achter wie en wat die persoon is en baseer je je oordeel niet alleen op een twitter account en dus de dagelijkse bezigheden van de betreffende persoon.
Ik zou Twitter in eerste instantie niet gebruiken om werk te zoeken/krijgen.
Sterkter nog: ik zal het bijna nooit gebruiken aangezien ik geen smartphone heb waardoor ik niet altijd en overal op het internet kan.
Om nou elke dag een berichtje te plaatsen op twitter waar te lezen is dat ik op mijn kamer achter mijn laptop zit lijkt me niet zeer effectief...
Hoe zou je Twitter in je eigen voordeel (Personal branding!) kunnen gebruiken?
BeantwoordenVerwijderenIk zie Twitter als een "Industrie-geaccepteerde" manier om je netwerk te onderhouden. Door simpele, korte berichtjes kun je laten zien dat je geintresseerd bent en op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in de (Muziek) industrie. Ook laat je mensen zien waar je mee bezig bent. Eigenlijk ben je gewoon aan het netwerken, op een eenvoudige manier.
Netwerken zelf is niet zo moeilijk, het onderhouden ervan is het lastige gedeelte. Met Twitter kun je je netwerk optimaal bijhouden.
http://www.twitter.com/michieltjee ;)
Er zitten zoveel artiesten/managers/boekers op twitter, van over de hele wereld. Ik denk dat het een handige manier is om, in een toch wat losse sfeer, contact te leggen met mensen.
BeantwoordenVerwijderenZeker nuttig wanneer deze niet in je directe omgeving te vinden zijn.
Twitter is handig om te laten zien van jezelf wat je wilt laten zien en zolang het hype genoeg is essentieel om je netwerk bij te houden. Veel bedrijfen (of iig een paar) willen mensen die niet op twitter te vinden zijn niet aannemen omdat het overkomt alsof je iets te verbergen hebt. Dat vind ik zelf een beetje er in doorslaan maar ik snap het wel als het om functies gaat waarbij netwerken belangrijk is.
BeantwoordenVerwijderenHet verschil tussen vrijwillig je privacy opgeven en het schenden van briefgeheim lijkt mij trouwens nogal groot. Dat is net zoiets als een persbericht vs gossip. Maar dat is natuurlijk een andere discussie