Een bijdrage van Jarn (twitter.com/jarneman) over 'Versmelting'.
Onlangs ging het op een van de blogs die ik geregeld bezoek over 'Augmented reality' (lett: vergrootte realiteit), een van de moderne ontwikkelingen waarbij de dagelijkse realiteit wordt aangevuld met stukjes virtuele wereld. De vraag in het desbetreffende artikel was "[is] transrealiteit de toekomst of nog een hersenspinsel van een paar internetgekken?"
Volgens mij ligt een versmelting van realiteiten niet eens ver in de toekomst maar juist dicht bij het heden, en is het zeker geen hersenspinsel. Er zijn nu al verschillende toepassingen van transrealiteit bekend (bijvoorbeeld de Sekai-camera app voor de iPhone waarbij je de echte wereld kunt voorzien van een graphical overlay vol met mogelijke nuttige tags) maar dat het nog veel verder dan dat kan gaan werd enkele maanden terug door dr. Pattie Maes gedemonstreerd (zeer interessant filmpje!) op de Technology, Education, Design conferentie. Aangezien dit 'Sixth-Sense' toestel net zo handzaam kan zijn als de huidige generatie telefoons en bij massaproductie ook niet meer hoeft te kosten, brengt het de futuristische samenleving uit Minority Report wel heel dichtbij.
Mobiele telefoons worden voor een steeds grotere groep het belangrijkste communicatiemiddel, via onbeperkt internet op je gsm is er gigantisch veel informatie te combineren, en deze technologie zal binnen afzienbare tijd wel beschikbaar worden voor het grote publiek. De combinatie van deze factoren maakt dat een augmented reality of totale versmelting helemaal geen hersenspinsel is. Sterker nog, het is voor (music-)marketeers verstandig om zich vast te beramen op acties die inspelen op de nieuwe mogelijkheden . Sommige bands gaan hier nu zelf al handig mee om: zo creëerde Nine Inch Nails een eigen app dat interactie tussen band en fans, en fans onderling, naar een heel nieuw niveau tilt. En bands hebben dat nodig, aangezien word-of-mouth een van de beste manieren is om nieuwe muziek te leren kennen: raad een vriend iets aan, dan luister je het nou eenmaal eerder dan als je op een poster leest dat band X helemaal te gek is.
Een andere gaande ontwikkeling die qua interactie en versmelting momenteel ook 'hot' is, is Spotify. Muziek afspelen, kopen en delen via het internet is op zich niet nieuw (zie bijvoorbeeld hier , hier en hier), maar toch is deze dienst iets om in de gaten te houden. Met enkele grote labels die coöpereren en een abonnementsvorm waarbij je de muziek niet zelf bezit maar wel altijd kunt afspelen en afspeellijsten kunt delen, zou dit wel eens een van dé toepassingen van 'de toekomst' kunnen worden om te gebruiken via je - hoe zullen we de geïntegreerde telefoon, muziekspeler en sixth-sense toestel eens noemen? - personal portable computer. Want waarom zou je nog daadwerkelijk het product kopen , als je te allen tijde van de dienst gebruik kunt maken ? Wordt 2009 dan het jaar waarin de nieuwe technologie plus integratie van nieuwe diensten het einde van het CD-tijdperk definitief aanmerkt?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
heel boeiend filmpje idd, zal de voorruitgang hiervan in de gaten houden.
BeantwoordenVerwijderenmaar het einde van het CD-tijperk zal het denk ik/hoop ik niet worden, er blijven mensen zijn die een tastbaar product willen hebben, net als dat er nu weer meer lp`s worden verkocht en daar zat eerst ook een stop op.
maar zeker een interresante vooruitgang.
Augmented reality is denk ik wel de toekomst. Misschien niet speciaal in de vorm die het filmpje laat zien, maar veel mensen zullen hier gebruik van gaan maken. Wanneer dit gecombineerd kan worden met een app. is dit zeker de moeite waard voor bandjes. Richt de camera op een flyer en je krijgt de muziek te horen! Fantastisch! Weet je ook meteen of je een concert wil bezoeken ;)
BeantwoordenVerwijderenLekker Sci-fi alleem, maar ik zie het wel gebeuren. Ik denk niet dat dit begin van het einde is en ook niet dat 2009 het einde van het einde zal zijn :P. Ik zie dit wel als een zeer belangrijke ontwikkeling en ik ben ook erg benieuwd naar hoe dit verder gaat.
BeantwoordenVerwijderen