vrijdag 17 april 2009

Augmented Reality

Op dit blog eerder genoemd. Nu meer informatie erover! Een belangrijke trend voor 2009 is het mixen van de werkelijke wereld met de virtuele. Daarmee ontstaan compleet nieuwe toepassingen en mogelijkheden. Is augmented reality of transrealiteit de toekomst of nog een hersenspinsel van een paar internetgekken?

Augmented reality, of transrealiteit, is het versmelten van de echte (fysieke) en de virtuele wereld. Ook wel toegevoegde realiteit genoemd. Met deze techniek is het mogelijk om objecten te laten verschijnen in 3D die er niet zijn. En aangezien bijna elke mobiele telefoon tegenwoordig een camera bevat, is de technologie binnen ieders handbereik gekomen.

Globaal gezien zijn er twee vormen:

1) Fysieke objecten van informatie voorzien: Door middel van digitale camera (op bijvoorbeeld mobiele telefoon) op een object of persoon richten en je krijgt meer informatie over het restaurant, bus- en metrotijden, theatervoorstellingen en natuurlijk popconcerten! Dit kan bijv. ook door een streepjescode op de poster van het concert (De Nokia N95 kan deze bijvoorbeeld gewoon lezen) of door hoe dit bijv. recent in Japan is gelanceerd met de Sekai Camera. Met de ‘Sekai Camera’ kun je je camera op een interessante plaats of object richten en krijg je direct feedback op je scherm in de vorm van reviews, berichten, aanbiedingen of tags die een grafische laag vormen over de fysieke wereld (een ‘graphical overlay’).

De camera wordt een ‘social tagging device’ voor de iPhone. Het combineert een aantal functies van de iPhone: de camera, GPS en de internetverbinding. Allereerst bepaalt de ingebouwde GPS van de iPhone waar je je bevindt. Vervolgens kun je informatie ontvangen over plaatsen en objecten om je heen, geprojecteerd (overlaid) in een real-time video. Tevens kun je zelf informatie toevoegen. Je richt je camera op het object naar keuze en je kunt een tag toevoegen, met daarin tekst, beeld of geluid.


2) Van Print naar Multimediaal

Een andere vorm van augmented reality vereist het gebruik van een webcam. Door deze te richten op een plaatje, kan speciale software er voor zorgen dat je op je beeldscherm een 3D animatie ziet of dat een video begint te spelen. Het papier wordt interactief. Je houdt een tijdschrift of brochure voor een webcam. Op het beeldscherm verschijnt een live opname of 3D object.
Zoals met elke nieuwe ontwikkeling: Bedenk hoe je ze kan toepassen op het muzieklandschap!Een mooi voorbeeld welke de BBC Radio 1 heeft ontwikkeld is Band in Your Hand. Check!http://www.bbc.co.uk/radio1/bigweekend/2008/feature/bandinyourhand.shtml




3 opmerkingen:

  1. Dit leek me voor bij dit onderwerp ook nog een interessant filmpje:

    http://www.ted.com/index.php/talks/pattie_maes_demos_the_sixth_sense.html


    Posters en flyers te voorzien van een streepjescode waarmee je met je telefoon vervolgens extra informatie kan krijgen (of die toegang verschaft tot content) is wel een interessante ontwikkeling, je bent dan eigenlijk niet meer beperkt in je promotie-ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien ook aardig om even het bronartikel te vermelden bij Fulco's blogpost:
    http://www.frankwatching.com/archive/2009/04/14/de-naakte-waarheid-over-augmented-reality-waar-liggen-de-kansen/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is geniaal voor festival programmas en dat soort zaken. Het zou ook mooi zijn als je content van de band die aan het optreden is kan aanschaffen door je telefoon op hun te richten.

    BeantwoordenVerwijderen