donderdag 9 april 2009

Nieuw in iTunes8

iTunes is een heel stuk verbeterd:
Apple kondigde het al eerder aan, maar sinds gisteren is de prijssegmentatie op muziekwinkel iTunes daadwerkelijk van kracht. Nummers kosten nu niet meer standaard 0,99 dollarcent, maar variƫren in prijs. Er zijn nu drie prijzen van kracht: 0,69, 0,99 en 1,29 dollar. Populaire liedjes kosten meer, minder populaire liedjes kosten minder Op Engadget is te lezen dat de Top 100 in de VS nu voor ongeveer een derde bestaat uit liedjes van 1,29 dollar. Toch een prijsverhoging van een keurige dertig procent, de muziekindustrie heeft een klein beetje zijn zin gekregen. In ruil voor prijsverhoging, is nu alle muziek op iTunes DRM-vrij.

11 opmerkingen:

  1. Opzich een mooie deal. Kijken wat de concurrentie doet die al DRM-vrije muziek verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Google: "Resultaten 1 - 10 van circa 1.420.000 voor DRM REMOVAL (0,18 seconden)"

    Alsof het opzetten van DRM in muziek het legaal downloaden stimuleert. Ik denk dat ze er goed aan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik denk dat ik nu zeker alleen nog maar CD"s ga kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En het gevolg: de duurdere liedjes zakken direct behoorlijk in de top100. (aldus http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4109)

    Ben benieuwd hoe het er op termijn gaat.


    (geen [url][/url] tags?)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. iTunes is een goed voorbeeld van het 'inspelen' op de nieuwe ontwikkelingen in de muziekindustrie. Hoe dan ook zullen er altijd muziekwinkels blijven bestaan (of dat nou shops zijn in de steden of de online webshops), althans dat denk ik.
    Ik denk dat dit helemaal nog niet het einde is van deze hele innovatie. Ik denk dat er in de toekomst ook iPods verkrijgbaar zijn (Limited Edition)van je favoriete artiest, met daarop de nieuwe plaat (deze kun je dan uiteraard niet verwijderen van de iPod, want zo slim zijn ze dan weer wel bij Apple) ;-)

    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bedoelt een beetje in lijn van de U2 iPod ?

    http://www.apple.com/pr/library/2004/oct/26u2ipod.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. DRM heeft nooit echt zin gehad in mijn ogen.. Het hield vele muziekliefhebbers af van het online kopen van mp3-bestanden.
    Daarnaast was de DRM voor diegene die de aankopen toch deden weer eenvoudig te omzeilen door ze bijvoorbeeld op CD te branden en ze vervolgens weer te importeren. Daardoor zorg je er denk ik voor dat alleen maar meer mensen andere (illegale) wegen moeten bewandelen om aan hun muziek te komen.
    Ik denk dat Apple en de aangesloten labels er meer baat bij hebben door zich meer te focussen op het aanbieden van muziek van hogere kwaliteit (320kbps mp3 of wav) dan zich druk te blijven maken over waar de muziek allemaal naartoe gaat wanneer deze is gedownload.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zou me nog steeds veel te veel geld kosten als ik mijn Ipod van 80 GB vol zou gooien met nummers uit de Istore. Die verdomde Ipod zelf heeft al genoeg gekost. Downloaden is makkelijk en gratis, en van bands die ik echt goed vindt, koop ik nog altijd een old-skool een cd’tje, dat is toch veel leuker?!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Sylvia
    Precies! Ik heb het gevoel dat Apple iedereen die gratis download probeert af te schilderen als dieven (net als Brein: Je steelt toch ook geen auto?). Geheel ongegrond als mensen als jij en ik ook de cd aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond 0,99 cent al duur. Dat maakt een album zo'n 12 euro wat niet veel minder is dan de prijs van een afgeprijsde CD.

    BeantwoordenVerwijderen