maandag 6 april 2009

Twitter Frenzy

The Daily Show With Jon StewartM - Th 11p / 10c
Twitter Frenzy
comedycentral.com
Daily Show Full EpisodesEconomic CrisisPolitical Humor

Bovenstaand fragment uit 'The Daily Show' van Jon Stewart wilde ik jullie niet onthouden.
Dank voor jullie aanwezigheid en scherpte vanochtend. We hebben het uitgebreid gehad over traditionele media en welke disciplines er zijn om een album, single, videoclip of concert te promoten. Daarnaast over de veranderende rol van de media nu er een aandachtsverschuiving bij de consument plaatsvindt. De 'nieuwe consument' heeft de macht in een 'on demand' samenleving en moet niet langer alleen top-down benaderd worden.

Wees scherp op nieuwe ontwikkelingen en bedenk hoe je ze kan toepassen binnen je eigen (toekomstige) werkveld. Als (toekomstig) music manager wordt je door je artiest geacht overal verstand van te hebben en een visie te hebben hoe je hem of haar naar een hoger plan (van A naar B) kan tillen.

En onthoud zoals vanochtend gezegd:
Als de consument (potentiele koper van album, download, merchandise of concertkaartje) eenmaal is 'geraakt' via hun gelijken in een sociaal netwerk is deze bereidt:
- 4x zo vaak geneigd iets aan te schaffen
- 3x zoveel geld uit te geven
- 2x zoveel loyaliteit te betonen dan via tradionele media
Met dit in het achterhoofd weten we hoe belangrijk het wordt je product in sfeer van aanbevelingen te krijgen door middel van o.a. een viral campagne, widget, gadget etc.
Het volgende college gaan we hier specifiek op in met concrete voorbeelden.

Denk aan de opdracht rondom 'Geen Guts, Geen Glory'. De stellingen moeten uiterlijk woensdag 15 april vóór 13.00 uur in mijn mailbox zijn.

5 opmerkingen:

  1. Heel erg leerzame les geweest vanochtend! Onderweg naar huis kwam ik dit interresante stukje over twitter (en facebook) tegen in de Pers (6 april 2009).

    http://i44.tinypic.com/28uqr1i.jpg

    Weet niet of html codes hier werken dus maar even de losse link gepost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fulco Polderman6 april 2009 om 19:45

    Dankjewel Robin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanvullend: Het is trouwens wel weer typisch dat De Pers (zoals in veel eerdere artikelen) vrij cynisch tegenover het medium Twitter staat.

    Benut vooral de kansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nieuwe dingen leveren vaak cynische reacties op van mensen inderdaad. Volgensmij was dat ook het geval toen Hyves net startte. Maar toch denk ik dat Twitter interessant kan zijn voor sommige mensen.

    Zo heb ik in mijn geval een hoop labels in m'n "Twittervolglijst" staan, zodat ik op de hoogte blijf van nieuwe releases. Als mensen hier reacties op geven, wordt het vervolgens helemaal interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb in mijn shopping-spree bij de selexyz echt mèga veel boeken gekocht, en hiertussen vond ik ook dit boek:

    http://www.amazon.com/Twitter-Power-Dominate-Market-Tweet/dp/0470458429

    Leek me een erg interresant boek omdat we hier zo druk mee bezig zijn!.. Misschien ook een aanrader voor Fulco?!

    -Robbin Mazurel

    BeantwoordenVerwijderen