donderdag 30 april 2009

The Long Tail (4)

Beetje bijgekomen van Koninginnenacht?

3VOOR12's Atze de Vrieze reageerde gisteren op de eerste post in deze serie. Hij vervolgt: "Dat de Long Tail bestaat, daar twijfel ik niet aan [check bijvoorbeeld de opvallende kijk- en bezoekcijfers die Erwin Blom over 3VOOR12 noemt. Hier cijfers over 2008]. Of het werkt als economisch model, daar ben ik nog niet zo zeker van. Dat mensen consumeren volgens dit model, dat zeker. Die fijne illegale community waar je alle backcatalogi kan vinden die er zijn, blogs, de eenvoudige toegang tot buitenlandse media en internetradio, de 3VOOR12 Luisterpaal. Zelfs de iDisk vol muziek die je deelt met vrienden is er een voorbeeld van. Je kunt als gebruiker alle muziek horen die vroeger nooit de playlist haalde op de radio. Een groot deel van de gebruikers luistert nog steeds - of ik moet zeggen weer - naar de ouderwetse radio, die echt niet gaat verdwijnen. Het gros van de mensen verdiept zich net zo veel in muziek als ik in films. Maar een fanatieke groep maakt wel degelijk gebruik van al die nieuwe mogelijkheden. Ik heb persoonlijk nog nooit zoveel nieuwe muziek gehoord als afgelopen jaar. En dat komt niet doordat het allemaal automatisch op onze redactie belandt. Dat geldt namelijk maar voor de helft...".

Heel herkenbaar dit. Zo haal ik zojuist ruim 350 nieuwe tracks binnen (samen 2,4 Gb), het meeste via een iDisk die ik deel met zo'n 70 mensen, gebookmarkte blogs en The Hype Machine. Last.fm houdt bij wat de helft van die iDiskers draait. Daarnaast besteed ik zo'n €100 per maand (en vaak meer) aan CD's, vinyl en downloads. En voor alle duidelijkheid: die iDisk en The Hype Machine zijn geen gemiste verkopen! Ik heb simpelweg meer interesse in muziek dan geld en behoor tot de mensen, zoals Andrew dat zo mooi zegt, "who's appetite for music is voracious". Gulzig inderdaad.

En Atze is dat ook: "Alles wat ik hoor kan iedere fanatieke muziekliefhebber horen. Gratis. Wil-ie het ook kopen? Nee, natuurlijk niet. Dat kan niet eens. Veel te duur: €1 per liedje of €15 voor een CD. Vul daar je 80 Gb maar eens mee! Of je externe harde schijf van Media Markt: 500 Gb voor €100. Dat is met een hoge bitrate nog steeds ongeveer 100.000 liedjes. Honderdduizend liedjes! Dat is meer dan je in een jaar kunt beluisteren. Je downloadt dus niet alleen het nieuwe album van AC/DC, maar ook de complete catalogus, voor áls je op een dag zin hebt om Back In Black een keer op te zetten. Niet te betalen natuurlijk. Dus koop je wellicht, omdat je geweten je dat influistert, de mooiste platen van het jaar. En dat zijn toch die platen waar iedereen het over heeft. Elbow. En Vampire Weekend. En Fleet Foxes. Want die waren nu eenmaal het best in 2008."

Die 3 platen heb ik braaf aangeschaft, Atze (...en Universal en V2). En 70+ iDisk-vrienden afgelopen jaar minstens 3 keer gemaild hoe briljant The Seldom Seen Kid is. Ik heb even gecheckt: zo'n 12 iDisk-ers hebben 'em daadwerkelijk gekocht (de CD, of gedownload bij iTunes), voor zichzelf of voor anderen. Dat is ruim 16%, geen verkeerde score. Eén iemand antwoordde: "Elbow en Bon Iver waren langs mij heen gegaan omdat ik te druk was met mijn absolute #1, TV On The Radio. Beiden heb ik in de Kerstvakantie gekocht om de Top 5 compleet op CD te hebben." Lang leve internet, sociale media, communities, Apple en The Long Tail!

"De Long Tail in het boek van Chris Anderson beweegt zich nog vooral rond de zoeksystemen en de tools die sites als Amazon bieden, maar het gemak waarmee je overal aan kunt komen buiten de grote legale spelers om speelt een cruciale rol. En hoe hard de RIAA en Brein ook proberen, die ontwikkeling is niet meer te stoppen."

Dank voor je uitgebreide reactie, Atze. Morgen op dit blog: ervaringen van wat Long Tail-muziekretailers.

3 opmerkingen:

  1. Fulco Polderman1 mei 2009 om 17:21

    Ik neem aan dat jullie nu wel weer zijn bijgekomen van alle festiviteiten. Kom maar op met die reacties op het blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nog lang niet bijgekomen van alle festiviteiten, en het mooiste feest van deze vakantie, het bevrijdingsfestival in Zwolle, moet nog komen.

    Ondanks dat wil ik best even reageren op het stuk van Atze. Want hoe herkenbaar: “Je downloadt dus niet alleen het nieuwe album van AC/DC, maar ook de complete catalogus, voor áls je op een dag zin hebt om Back In Black een keer op te zetten. Niet te betalen natuurlijk.”

    Je download die hele meuk natuurlijk omdat je ruimte zat hebt op je Ipod, omdat het gratis is, omdat het leuk is om de hele discografie te ‘hebben’ en omdat het zo verdomd gemakkelijk is!

    Maar dan zegt Atze: “Dus koop je wellicht, omdat je geweten je dat influistert, de mooiste platen van het jaar. En dat zijn toch die platen waar iedereen het over heeft. Elbow. En Vampire Weekend. En Fleet Foxes.”

    Gelukkig heb ik niet veel last van mijn geweten, maar de mooiste platen van het jaar koop ik zeker, want van mijn favoriete artiesten (dat zijn er nogal wat) neem ik alleen genoegen als ik iets TASTBAARS in mijn handen heb. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet echt opgewonden word van Elbow, sterker nog, na twee nummers heb ik het wel gehad met die zeikstem. Hoe ik dat weet? Gedownload natuurlijk! Goed, ik overdrijf een beetje over die zeikstem, maar smaken verschillen en dat is maar goed ook.

    Ik zou Atze en alle andere muziekliefhebbers wel graag willen wijzen op de werkelijke pronkstukken (subjectief, ik weet het) van 2008, bijvoorbeeld op Guitar Gangsters & Cadillac Blood van het Deense Volbeat, en wanneer men iets origineels wil beluisteren zou ik men graag willen wijzen op Korven Kuningas van het Finse Korpiklaani. Als je van dat album niet spontaan gaat dansen dan weet ik het ook niet meer. En natuurlijk mag Kings of Leon ook niet vergeten worden met hun topalbum Only by the night.

    Voor de mensen die na deze aankopen nog geld over hebben (economische crisis, blabla) en bovendien niet bang zijn voor wat gitaargeweld, is A Sense Of Purpose van het uit Zweden afkomstige In Flames ook een aanrader, want alleen het artwork dat om de CD heen zit is al 15 euro waard.

    Maargoed, je kunt het natuurlijk ook gewoon downloaden. ;)

    Gegroet en geniet van de laatste vakantiedagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uiteraard verkies ik muziek ook boven geld; het eerste dat mij werd verteld is dat Kunst & Economie niet de opleiding is als je bakken met geld wilt verdienen.
    Gratis, en dus illegaal downloaden is voor mijzelf echter de meest praktische manier om nieuwe muziek te leren kennen. "Maar nieuwe muziek is ook LEGAAL te beluisteren op YouTube en LastFM", hoor ik je zeggen. Dat klopt, maar ik heb niet hele dagen de tijd om achter de computer alle nieuwe artiesten of albums af te gaan.

    Het treintraject Zutphen - Utrecht en vice versa (totaal +- 3 uur) is voor mij de ultieme gelegenheid om nieuwe muziek te leren kennen.
    Artiesten die ik erg goed vind sponsor ik zeker (het liefst na een concert), maar voor muziek die ik nog niet ken en zowel erg leuk als compleet ruk kan zijn, ga ik nog geen geld uitgeven.

    Bovendien: hoe leeg zou mijn iPod van 80gig zijn als ik voor elk nummer moest betalen? Horror!

    BeantwoordenVerwijderen