dinsdag 21 april 2009

Spotify (1)

Jarn noemt het al even aan het einde van zijn post: Spotify. Sinds afgelopen week heb ik een Bèta-account. De muziekindustrie en vele internetters roepen her en der dat dit eindelijk is waar muziekliefhebbers al jaren naar verlangen: tegen een redelijke prijs (€9,99 per maand) vrijwel alle muziek ooit gemaakt overal kunnen beluisteren en delen. Of gratis, als je je niet stoort aan reclame tussendoor. En het moet gezegd: mijn eerste indruk is goed, heel goed.

De korte commercial op Spotify.com kun je om onverklaarbare redenen niet embedden, maar gelukkig heeft een behulpzame internetter 'em voor jullie en mijn plezier geript:



De focus in bovenstaand filmpje ligt op Spotify als logische opvolger van achtereenvolgens de LP, cassette, CD en iPod. Subtiel worden de nadelen van die formaten in de commercial verwerkt: het kraken van een LP, kapotte cassettes, het overslaan van een CD en de beperkte ruimte op al deze geluidsdragers. Dat laatste is zelfs van toepassing op de iPod in vergelijking met Spotify. Op zich een slimme marketing-tactiek die voor een gemiddelde muziekliefhebber duidelijk maakt wat de toegevoegde waarde van Spotify is.

In het gebruik lijkt Spotify op een combinatie van iTunes (met name door de vergelijkbare interface) en de apparaten die je tegenwoordig achter de bar in je kroeg ziet hangen en waar het personeel de juiste muziek voor het juiste moment aanklikt (zo'n apparaat bedoel ik). Ook die bevatten zo ongeveer alle muziek ooit gemaakt en houden automatisch de verschuldigde BUMA/STEMRA- en SENA-vergoedingen bij. Handig.

Waar je je iTunes zelf handmatig danwel digitaal vult met je favoriete muziek (door je CD's te rippen, legaal/betaald of illegaal te downloaden), voelt Spotify alsof je de vuilnisman van Joost Tonino bent: je vindt een laptop met daarop een variant van iTunes met alle muziek ooit. Luilekkerland!

Wat lijkt die Tonino eigenlijk op Leon de Winter hè?

Psychologisch moet ik nog even wennen aan het idee dat ik de muziek in Spotify niet bezit, maar zolang ik deze onbeperkt kan luisteren en delen met andere Spotify-gebruikers, persoonlijke playlists kan maken en hopelijk straks ook CD's kan branden voor in de auto en op het werk, is er natuurlijk niets aan de hand. Essentieel voor dat onbeperkt delen is dan wel dat Spotify snel door een grote groep gebruikers wordt binnen gehaald en enthousiast gebruikt. Toestemming voor het fikken van mijn eigen compilaties en favorieten zal aan de rechthebbenden (lees: de platenmaatschappijen) liggen en derhalve een lastiger verhaal worden.

In mijn volgende post een niet-representatieve Spotify-steekproef: kan ik echt alle muziek vinden?

9 opmerkingen:

  1. Klinkt erg relax ^^, maar ik wacht wel tot de gratis versie beschikbaar is en anders opzoek naar een serial of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg toff dit! Dit wordt de toekomst, zeker wanneer je dadelijk met je mobile telefoon/mp3speler continu in verbinding kan staan met internet is dit ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel ideaal misschien als je een constante verbinding met internet hebt. Maar het hebberige in mij wil dan wel sommige muziek bezitten, en misschien wel eens in alle rust zonder internet verbinding luisteren. (of is dit heel erg raar;)soms niet in verbinding met internet staan)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben er mee eens, Elise. Natuurlijk naderen wij een tijdperk van onberperkt en overal internet, maar ik heb ook wel het idee dat ik het niet al te prettig zal vinden om constant 'verbonden' te ziin. Het opzetten van een vinyl plaatje en verder geen andere technologie om mij heen is een heerlijke gedachte! Eveneens als het beluisteren van mijn ipod in het park, zonder zorgen te maken of ik wel of niet een sterke wifi signaal kan oppikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor thuis is het ideaal, maar zonder internet op mijn mobiel ga ik nog steeds voor de mp3 speler. Of die goeie ouwe plaat op de platenspeler waar de krassen extra dimensies toevoegen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is en blijft een te gek concept, gewoon altijd alle muziek binnen hand bereik. Je hoeft ook niet straks een cd te branden voor in de auto, want je kan gewoon de auto radio koppelen met je iPhone of andere handheld, die in verbinding staat met internet.

    Ik ben het met Jenna ook wel eens, de charme van het opzetten van een LP en die dan na een tijdje weer om te draaien voor de tweede helft, is ook echt heerlijk. Ook de meerwaarde van de vormgeving en de 'package' van een drager verdwijnt helemaal uit het zicht (in zover dat al niet gebeurt is).

    Met Spotify ben ook geen trotse eigenaar meer van je platenkast, ... dat is wel een beetje raar.
    Maar misschien dat ook wel een kwestie wennen zijn, wat Fulco al welleens gezegd heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je al meer over Twones? Ik heb onlangs een uitnodiging weten te bemachtigen om het uit te gaan proberen, ben erg benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het concept echt geniaal. Waar ik alleen wat huiverig over ben is wat deze ontwikkeling gaat doen met de standaart voor geluidskwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geluids kwaliteit zal misschien in het begin een issue zijn omdat je alles moet streamen, dat vergt veel van de verbinding. Maar als de internet verbindingen steeds beter worden zullen de bestanden ook steds van betere kwaliteit worden. Misschien dat alles dadelijk misschien wel lossless (data compression) wordt, dat zo te gek zijn!

    BeantwoordenVerwijderen