dinsdag 14 april 2009

Wat zijn de laatste trends op het gebied van mediastrategie

Tijdschrijft voor Marketing (interessant mocht je bovengemiddeld geinteresseerd zijn in marketing! En dat zijn jullie! Toch..?) vroeg dit aan een aantal mediakenners. Je zult veel dingen terug zien komen die wij met name in het laatste college hebben besproken!

De belangrijkste trends op een rijtje:
- Het accent op conversie wordt groter
- Kwaliteit in plaats van kwantiteit
- Partnerships tussen adverteerders en exploitanten
- Direct contact tussen adverteerder en consument door bijv. branded content
- Augmented Reality (Ja, zoek hier maar eens meer over op en post hieronder relevante links en uw visie hoe deze in te zetten binnen muziekmarketing!)





Alex Stil, directeur online marketinngbureau Reddion, onderdeel van mediabureau Mindshare: ‘Voor ons is de basis de value exchange die we tussen merken en consumenten willen realiseren en faciliteren. In toenemende mate gebeurt dit steeds directer, mede doordat media steeds meer digitaliseren en daartoe ook de mogelijkheden bieden. Denk aan branded content, je biedt entertainment in ruil voor onverdeelde aandacht voor relevante boodschappen van merken. Maar ook via mond-tot-mond reclame ontstaan er nieuwe vormen van communicatie tussen merken en consumenten, en tussen consumenten onderling. Deze driehoek zorgt ook weer voor andere vormen van mediastrategie.’

Sander Volten, managing director marketingcommunicatiebureau Euro RSCG 4D: ‘Wat een trend zou moeten zijn, maar wat we nog niet zien gebeuren bij de mediabureaus, is aandacht voor “human media”. Hoe krijg je mensen die zelf als medium functioneren, door hun positie in hun vriendengroep of hun activiteiten als blogger, zover dat ze jouw merkboodschap gaan verspreiden? Dit is een gebied waar voorlopig alleen de zogenaamde “seeders” nog oog voor hebben. Het valt tussen (online) pr en mediaplanning in. Als mediabureaus het namelijk hebben over het inzetten van social networks of social media, hebben ze het nog altijd over het kopen van bereik; met banners of sponsored content.’ ‘In de verspreiding van content zijn deze human media echter steeds belangrijker aan het worden. 140 tekens van een twitteraar met duizend relevante volgers is meer waard dan een bannerpositie met 500 duizend impressies en een CTR van 0,2 procent.’


Koen Verhagen, mede-oprichter en creative director online communicatiebureau .bone: ‘Resultaat staat weer voorop. En een goed resultaat bereik je alleen door effectieve creativiteit. Niet kiezen voor kwantiteit, dat heeft zijn tijd gehad. Vooral nu de budgetten onder druk staan, moet kwaliteit het weer winnen van kwantiteit. Het gaat erom de kern van je merk te verbinden met de relevantie voor een kleinere doelgroep, ultiem het individu. Durven kiezen voor een doelgroep van 200 duizend personen, die je aanspreekt, waarvoor je propositie echt meerwaarde biedt, in plaats van twee miljoen mensen tegen je in het harnes te jagen omdat ze nu eenmaal niet zitten te wachten op het schijnvoordeel dat je ze biedt. ‘De afgelopen decennia heeft de 'GRP Wehrmacht' consumenten weerloos gebombardeerd met ontelbare contactmomenten. Maar een contactmoment is alleen maar een irritatiemoment als de boodschap niet relevant is en er niet vanuit de ontvanger wordt gedacht. Daardoor zijn we nu blij als een consument tijdens een paneltest een uiting met een vijfje beoordeelt. De mediawereld is verwend door de grote budgetten, kiest voor overkill, maar mist de finesse. Ook online zie je dat terug in de vorm van display spam. Er wordt nog steeds te veel gedacht vanuit één keer een miljoen. Het draait echter om een miljoen keer één. En dat is wel de essentie!’

10 opmerkingen:

  1. Nou bij deze dan het eerste linkje over augmented reality! Ik geloof goed dat hier de toekomst in ligt. met name door de komst van de i-phone zijn er al veel aplicaties die gebruik maken van augmented reality.
    Ik moet ook zeggen dat ik blij ben dat kwaliteit weer belangrijk(er) wordt.

    http://www.idealize.nl/2009/03/themaweek-augmented-reality/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er al zoveel toegepast wordt met Augmented Reality, is het denk ik een kwestie van tijd totdat het ook -veelvuldig- binnen de muzieksector gebruikt gaat worden.

    Filmpje over Augmented Reality:
    http://www.youtube.com/watch?v=stFHkdw-UuE

    En over toepassing op iPhone (Navigatie):
    http://www.iphoneclub.nl/26401/navigatie-op-de-iphone-met-augmented-reality/

    + meer voorbeelden:
    http://www.upstream.nl/comments.php?id=650_0_1_0_C

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik goed vind is dat mensen beginnen te begrijpen dat je met minder contactmomenten en een betere gedachte daarachter veel meer bereikt dan iedereen hersenloos te irriteren. Voor Augement Reality komt er denk ik een grote markt qua nieuwe soort videoclips en aankleding van een podia als er een concert is. Er zijn veel jonge artiesten in de muziekwereld die gebruik maken van rare artwork en filmpjes tijdens concerten om een extra dimensie te creeëren voor het publiek. Belevenismarketing is de toekomst en Augment Reality kan een zeer goed hulpmiddel worden in de toekomst. Persoonlijk vond ik dit filmpje wel gaaf, handig voor een 2derangs autotechnicus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En hier is het filmpje.. http://www.youtube.com/watch?v=P9KPJlA5yds

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Martijn, dat is een mooi voorbeeld van Augmented Reality! Op die manier kan ik ook een auto repareren! Ik vind het trouwens wel lastig om antwoord te geven op de vraag hoe je Augmented Reality toe kan passen binnen de muziekmarketing. Vallen games als Rock Band (http://www.rockband.com/) en Guitar Hero (http://hub.guitarhero.com/) ook onder Augmented Reality?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm ik weet niet op Guitar Hero er ook onder valt ik denk dat Guitar Hero in dat opzicht niet veel anders is dan andere video games. Volgens mij moet je bij augmented reality in video games meer denken aan trillende controlers en dergelijke dingen.

    Een ander voorbeeld van augmented reality is de geurversrpeidende dvd. Check de volgende link.

    http://www.scribd.com/doc/35071/Communiceren-met-geur

    Het is volgens mij gewoon het aanpassen van realiteit met fictie of het toevoegen van realiteit aan fictie.

    Maar misschien heb ik het wel helemaal fout :p
    Ik ga er iig even over nadenken hoe je het toe kan passen op muziekmarketing (interessante vraag)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Augmented Reality is het toevoegen van computer gemaakte beelden aan werkelijke/reële beelden.

    Wat ik zelf wel een herkenbaar voorbeeld vind, zijn de virtuele reclameborden achter de goals ('op' het gras) tijdens uitzendingen van voetbalwedstrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De meest geavanceerde vorm van Augmented Reality is natuurlijk Virtual Reality. Op deze manier kunnen platenwinkels(om even over vandaag verder te gaan) een echte experience bieden. Stel je voor dat je voordat je een cd'tje of mp3'tje koopt, je een bril op doet, en dat die artiest dat dan even voor je voorspeelt! Ik zou wel vaker cd'tjes gaan kopen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. http://www.fontanel.nl/artikelen/6-interessante-augmented-reality-toepassingen

    deze link laat eens aantal filmpjes zien over Augment Reality. Ik vind guitar hero ook een beginnende vorm van AR, het 1e filmpje van de link is nog een beter voorbeeld. het 4e filmpje is ook erg mooi gemaakt, het is alleen net alsof je in de matrix leeft op met deze technieken. ben benieuwd hoe snel dit zich ontwikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat deze technologie vooral een grote rol gaat spelen op het gebied van personal branding. Ik denk dat de partijen die concerten live uitzenden deze techniek goed kunnen gebruiken om hun boodschappen toe te voegen (zoals bij voetbal al gebeurt). Dat zorgt er ook voor dat de schuld van de advertenties niet bij de artiest maar bij de broadcaster ligt wat het minder belastend maakt voor het imago van de artiest.

    BeantwoordenVerwijderen