dinsdag 14 april 2009

Zichtbaarheid

U als toekomstig collega binnen de muziekindustrie bent natuurlijk uitermate goed 'zichtbaar' tijdens de 'showtjes die er toe doen'! Vooral als je in Utrecht woont heb je een groot pré om het muzieklandschap van dichterbij te leren kennen. We hebben de infrastructuur (dB's, Ekko, Tivoli, SJU, Vredenburg, ACU, Culturele zondagen etc), een aantal uitermate interessante (en steeds groter wordende groep) acts (Kyteman, GEM, Nobody Beats The Drum, Roosbeef, Boemklatsch, C-mon & Kypski, Room Eleven) en een groot aantal industrie gerelateerde personen wonen in onze Domstad (platenbazen, journalisten, managers, boekers, producers) die je regelmatig bij shows zult aantreffen. Doe er uw voordeel mee. Verhuizen behoort uiteraard tot de mogelijkheden.

Afgelopen zaterdag presenteerde het Utrechtse We vs. Death (label 'Beep! Beep! Back Up The Truck' sloot onlangs een deal met torrentwebsite Mininova) hun tweede album 'A Black House, A Coloured Home' (Ik vraag me inderdaad af of deze titel niet anders was bedoeld) in een vol Tivoli de Helling. Bij de release van het debuutalbum drie jaar geleden was ik nog zeer nauw betrokken bij de band vanuit een management/marketingrol welke ik een jaar lang heb vervuld. Zoals je in het artikel in je module handleiding kunt lezen onderscheidt de band zich door het gratis beschikbaar stellen van hun muziek (downloadable) door middel van een Creative Commons licentie en daarnaast gewoon fysiek product (de cd, maar dan wel uitermate prachtig vormgegeven inclusief poster, ansichtkaarten etc). De band verkocht van het debuutalbum ca. 1500 exemplaren fysiek (downloadcijfers bij mij niet bekend) in Nederland en tourde onder meer in Rusland en Japan. Album werd in Japan uitgebracht en gepromoot door Zankyo Records.

Bij welke shows gaan wij elkaar binnenkort treffen?
Een paar voorzetten..vult u aan?
Zaterdag 18 april - Releaseshow Schotel van de Dag, db's
Vrijdag 24 april - Sally Family Festival in de Helling
Zaterdag 25 april - DeWolff, de Helling
Zaterdag 2 mei - Cd presentatie Ponoka, Ekko
Donderdag 14 mei - Lucky Fonz III, Tivoli Oudegracht

En op maandag 4 mei verwacht ik jullie allen in de Melkweg Amsterdam voor een allereerste Nederlandse show van Ingrid Michaelson (vrouwelijke singer-songwriter uit New York)! Waarom?
Omdat ze geweldige liedjes heeft die ze in eigen beheer uitbrengt, deze o.a. gebruikt werden in de serie Grey's Anatomy, een van die liedjes wereldwijd maar liefst 720.000x gedownload is en omdat ze o.a. bij David Letterman en Jay Leno te gast was in hun late-night shows...

Ingrid Michaelson BE OK



11 opmerkingen:

  1. Ik denk persoonlijk niet meteen aan verhuizen als ik iets wil bereiken in de muziek wereld. Het lijkt mij juist de uitdaging om succes te boeken in minder bekende delen van het land en deze daarmee op de "muzikale kaart" te zetten.
    Het is inderdaad wel erg belangrijk om een netwerk op te bouwen van mensen die al "belangrijk" zijn in de muziekwereld, maar met de juiste inspanningen lukt dat ook wel zonder te verhuizen denk ik.

    Ik moet zeggen dat het een sterke zet is van We vs. Death om je album gratis te laten downloaden, maar om nou te zeggen dat de band zich daarmee onderscheidt vind ik net weer een stapje te ver. ik bedoel er zijn bij mij toch wel meer bands bekend die hun album toch al een jaartje of langer online hebben staan.
    Kijk bijvoorbeeld eens op de myspace van Noyalty. Top cd'tje helemaal gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fulco Polderman14 april 2009 om 22:14

    Bram, wanneer je dat als uitdaging/visie is dat natuurlijk alleen maar te respecteren! Welk deel van het land denk je dan aan?

    Uiteraard afhankelijk waar precies je concrete doel ligt (manager, programmeur, boeker etc) is het wellicht helaas een feit (maar het is een feit!) dat alles zich voornamelijk afspeelt (en waar de belangrijkste partijen zich bevinden) in de Randstad. Met name binnen Amsterdam, Utrecht en Hilversum.

    Netwerk is altijd belangrijk. In welke industrie je dan ook werkt. Binnen de muziekindustrie nog net even 10x belangrijker. Hoe sneller je dit netwerk opbouwt, hoe groter je voorsprong ten opzichte van het grote aantal andere mensen wat zich hetzelfde doel heeft gestelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet teveel je eigen acts promoten, Fulco ;-)

    Volgens mij speelt Dewolff op Koninginnedag in De Helling. Show is verplaatst. Jammer, want ik zit dan op Ameland. Ik had die jongens graag live gezien, want dit rockt namelijk de pan uit. Maar denk wel dat ik bij Fonz ben en zeker bij Anne Soldaat & Solo in De Helling op 26 april a.s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom zelf uit Noord-Brabant. Ik weet nog niet precies welke richting ik op wil binnen de branche, maar ik doe de organisatie van soundcheck (een band avondje) en merk dat muziek gewoon leeft in brabant, maar er is gewoon te weinig te doen. Het is toch wel een onderdeel van mijn plan om daar in ieder geval verandering in te brengen. Ik begrijp echter wel dat de meeste gevestigden in de randstad zitten en dat het daar makkelijker is contacten te leggen, maar door de huidige en toekomstige manieren van communiceren wordt het wel gemakkelijker om de opgedane contacten te onderhouden op afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker nummertje hoor, van Ingrid Michaelson, maar ik kan niet zeggen dat ik enorm onder de indruk ben. In ons eigen land hebben we artiesten binnen dit genre die haar met gemak van het podium blazen. Ik zie er dan ook het nut niet van in om hier op 4 mei geld aan uit te geven, alleen maar omdat ze liedjes in eigen beheer heeft uitgebracht en omdat mevrouw op bezoek is geweest bij David Letterman.


    Fulco, de shows die er voor mij ‘toe doen’, zijn niet de showtjes die jij op je blog hebt geschreven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het me niet leuk lijkt om elkaar ergens te treffen, dus misschien heb je zin om dit weekend mee te gaan naar de finale van de Metal Battle in het nieuwe muziekcentrum ATAK? (Ja, in Enschede! Hoezo verhuizen naar de Randstad?!?) Kunnen we gezellig samen naar het nieuwe metaltallent van Nederland kijken. Wellicht kun je me dan gelijk wat tips geven over hoe je Brand Activiation het beste toe kunt passen in deze scene…;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fulco Polderman16 april 2009 om 22:35

    Hebben we in eigen land ook artiesten die 720.000 download wereldwijd hebben verkocht..en dat in eigen beheer? Het is interessant om vanuit dat perspectief naar artiesten te kijken en niet vanuit smaak (!!). Wat heeft bijv. bij Ingrid Michaelson (of tal van andere artiesten) geleidt tot het succes wat ze nu hebben? Ander geweldig voorbeeld dichter bij huis is natuurlijk Kyteman.

    Ik heb nog paar maanden de eer gehad bij The Alternative om met After Forever te werken voordat ze besloten de stekkers eruit te trekken. Deze dame en heren waren zeer zeker niet vies van een stukje merkactivatie :)In de metalscene is daar sneller een koppeling met vooral gear en instrumentenmerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan iedereen het Sally Family Festival erg aanraden! Naast dat de bands mij persoonlijk erg aanspreken is het interessant om te zien hoe hecht de band is tussen de artiesten welke op hun beurt ook het label runnen, de boekingen doen etc. Voor de show van Ponoka geldt hetzelfde (zitten bij het Volkoren label, onderdeel van Sally Forth Records).

    Beetje ver weg maar toch: 6 juni Peter Broderick in Ekko. Dit weekend op het End Pilot Festival in Erfurt (DE) gezien, wat een show!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fulco, dat is inderdaad een goede vraag, wat heeft tot het succes van Ingrid geleid. Hoe heeft ze dit voor elkaar gekregen? Behalve Grey's Anatomy.

    Het hebben van een goed netwerk is zeker belangrijk, het is maar net in welk netwerk je je wil begeven.


    Wat is iedereen aan het spammen hier! 'Au10tique' 25 april de Kring (Amsterdam)
    en voor deze avonden (clubavonden) zou ik ook graag willen weten wat er aan kan doen om de aandacht van bijvoorbeeld de metro te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ingrid Michaelson stond een paar maanden geleden in het voorprogramma van Jason Mraz, ik moet zeggen dat het een supergoede show was, hoewel ik er op dat moment weinig van verwachtte. Ze heeft me aangenaam verrast, vooral omdat ze deze show in haar eentje deed - het was te duur om de band over te laten vliegen. Als zo'n meid een paar duizend man kan overtuigen, in haar eentje, zonder dat er iemand bekend is met haar muziek, ben ik heel benieuwd hoe ze headlined in de melkweg. wellicht ga ik er wel heen, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wil graag even melden dat ook ik ingrid super tof vind... en ze zelfs al een heeeeeel lange tijd op mijn mp4 speler van 16 euro staat. Graag wil ik met jullie delen hoe dat is gekomen. Ik hoorde namelijk een liedje tijdens een televisie show. namelijk dat Be OK, vast bij een of andere vrouwen serie. Oh house was het geloof ik. Daarom ben ik een groot voorstander van promotie door middel muziek onder tv of film. zoals ik net al meldde zit ik regelmatig met mijn notitieblokje bij de televiesie om de tekst te noteren en het vervolgens op te zoeken op internet. Dus een duim omhoog voor artiesten als Ingrid en room eleven( onder de WE reclame).

    BeantwoordenVerwijderen